Rafik Schami

Toon alleen recensies op Leestafel van Rafik Schami in de categorie:
Rafik Schami op internet:

Fatima en de dromendief Fatima en de dromendief

Tekst: Rafik Schami
Illustraties: Els Cools & Oliver Streich

Heel lang geleden leefde er een weduwe met haar beide kinderen Hassan en Fatima. Haar man een arme houthakker, was kort na de geboorte van hun dochter gestoreven. Elke dag ging de vrouw naar het klooster om te helpen met de was, in de keuken en in de tuin. Elke avond kwam ze uitgeput thuis en gaf Hassan en Fatima  het beetje eten dat ze in een dichtgeknoopte doek uit het klooster had meegebracht.
Toen Hassan veertien jaar was, werd zijn moeder op een dag ziek van uitputting.

Zo begint het mooie sprookje over Hassan en Fatima.
Er is nog maar voor twee weken meel, zout, uien en aardappelen in huis en Hassan belsuit werk te gaan zoeken. Na een hele dag overal rondvragen komt hij 's avonds aan bij een kasteel. Hassan klopt op de poort en een grote man doet open. Ja, hij heeft werk en Hassan kan elke zaterdag een goudstuk krijgen onder de voorwaarde dat hij nooit boos zal worden. Maar als hij wel boos wordt krijgt hij geen cent en verliest hij voor altijd zijn dromen. Dat lukt me wel denk Hassan en hij gaat vrolijk aan de slag, het werk is helemaal niet zwaar en de week vliegt om. Maar die zaterdagochtend zit de man zo vreselijk te pesten dat Hassan toch kwaad wordt... Huilend loopt hij naar huis, nu heeft hij niets. Geen geld en hij zal nooit meer kunnen dromen bovendien.
De twaalfjarige Fatima hoort het verhaal van haar broer aan en besluit zélf naar het kasteel te gaan om het goudstuk te verdienen én de dromen van Hassan terug te halen... De slimme Fatima pakt alles heel anders aan, ze heeft een plan, maar of dat zal lukken ...

Het is een mooi verteld en lekker spannend en vrolijk sprookje. Zoals altijd bij boeken van De Vier Windstreken is het boek uitstekend verzorgd.
De prenten in dit boek zijn heel warm en sfeervol. (Het boek kreeg in 1997 een Vlag en Wimpel van de Griffeljury)
Er is vrij veel tekst die in een prettige leesbaar formaat is afgedrukt.