Nadja Van Sever

Fien is een vijfhoekje Fien is een vijfhoekje

In dit boek lezen we het verhaal over Fien die haar draai maar niet kan vinden. Het begint al op de eerste schooldag. Ze móet van zichzelf namelijk op haar eerste dag in het eerste jaar van de lagere school daar als eerste zijn. Dat is belangrijk voor Fien. Maar natuurlijk is ze niet de eerste en daar wordt ze zo boos om dat ze keihard tegen haar schooltas schopt. Gelukkig vangt de nieuwe juf haar goed op. "Fien mag vooraan in de rij staan, dan is ze alsnog de eerste!" zegt juf. Probleem opgelost.

Maar elke keer gebeuren er andere dingen op school die Fien moeilijk vindt en als ze thuiskomt dan wil ze even helemaal niets, zelfs mama moet dan haar mond houden en doet ze dat niet dan ontploft Fien bijna van boosheid. Dat mama dat nou niet snapt! Op haar kamer wordt ze meestal wel weer rustig. Ze zet dan al haar knuffels op een rij, van groot naar klein, en langzamerhand gaan die boze bubbels en dat geborrel in haar buik dan weer weg.

Fien is gek op de kleur rood en haar eten moet op een wit bord. Ze is ook gek op gaten zoals de gaten in de kaas, gaten in de macaronibuisjes, gaten in haar broek... maar mama snapt dat niet altijd. Maar mama snapt wel dat ze voor het slapengaan steeds hetzelfde zinnetje moet zeggen anders kan Fien niet slapen, en dat weet papa dan weer niet. Wat papa en mama samen niet weten is dat Fien alles heel letterlijk neemt en dat zorgt vaak voor enorme problemen voor Fien. Zinnen als 'straks wordt je blauw van de kou' en - in de schoenwinkel - 'dat zijn schoenen waar je een tijdje mee kunt rondlopen', maken haar heel onrustig en ze wordt heel boos als mama dan bijvoorbeeld zegt dat ze moet stoppen met rondjes lopen! Dat moest ze toch! Ook als Fien veel lawaai hoort, raakt ze helemaal van slag.

Het wordt allemaal steeds erger en als Fien bijna aangereden wordt omdat ze midden op de weg stilstaat met haar handen voor haar oren en heel hard gilt, begrijpt iedereen dat er meer aan de hand moet zijn en zelfs de laconieke papa snapt dat er iets niet goed zit. Ze gaan naar een praatdokter en uiteindelijk komen ze er achter dat Fien een vijfhoekje is! Ze heeft een autismespectrumstoornis en nu ze dat weten kunnen ze daar rekening mee houden. Vanaf die tijd is het leven voor Fien en de mensen om haar heen een stuk makkelijker geworden.

Het verhaal is gebaseerd op de ervaring van de schrijfster zelf: "Het boek Fien is een vijfhoekje is gebaseerd op een aantal anekdotes die ik met mijn dochter heb beleefd." vertelt ze ons achterin het boekje.

Verder staat in het nawoord van Bieke Lambrechts - medewerker Autisme Centraal - o.a. te lezen: Wat je hier las, is een verhaal over een mama en een papa met een dochter die zich anders gedraagt en anders reageert dan andere kinderen omdat ze de dingen anders beleeft en anders denkt." [...]
Om onze blik op kinderen als Fien te verruimen laat de auteur ons binnenkijken in de gedachten en beleving van Fien en haar ouders. [...] Indirect komen we zo van alles te weten over autisme. [...]"
En als laatste schrijft Bieke Lambrechts: "Dit boek vormt een mooie, vlot lezende inleiding om over autisme een gesprek aan te gaan met ouders, klasgenoten, juffen en meesters... of met Fientjes en Fritsjes die ervaringen willen delen." En daar ben ik het helemaal mee eens.

ISBN 9789044829792 | Hardcover | 126 pagina's | Clavis Uitgeverij | februari 2017
Leeftijd: 7+

© Dettie, 14 april 2017