Nadja Van Sever

De magische pen De magische pen

Nadja Van Sever heeft een alledaagse klas voor ogen als ze dit boek schrijft. Niet zo vreemd, want ze is zelf juf, en ze betrok de kinderen van haar school in Tervuren, België, erbij.
Zij bepaalde het onderwerp: een jongen met dyslexie, die gepest wordt; de kinderen kwamen vervolgens met ideeën die zij verwerkte in het verhaal. Dan kan het alleen nog verpest worden doordat het niet goed geschreven is:  daar mankeert niets aan. Dus het resultaat is een leuk verhaal voor kinderen die kunnen lezen, met alledaagse situaties en net even dat dromerige, magische  tintje er aan. Want als er niets ‘anders-dan-anders’ gebeurt in een boek, is het niet zo leuk om te lezen. Het gewone leven ken je immers al wel!

De hoofdfiguur is Mats, die zijn naam schrijft als ‘Stam’. Hij is zwaar dyslectisch en maakt daardoor veel taalfouten. Andreas en Daan zijn de ergste pesters, maar eigenlijk heeft Mats maar een medestander in de klas en dat is Lizzy. Hij is een beetje op haar, maar durft dat niet te zeggen.
Mats heeft nog meer pech: zijn juf is een vreselijk mens. Zij vindt kinderen die fouten maken dom, en zegt dat ook gewoon in de klas 'jouw teksten breken mijn nagels’. Dan moet hij het tien keer overschrijven. Alsof dat helpt! Gelukkig is de juf er maar de halve week. De andere dagen staat meneer Simon voor de klas. Niet dat Mats er veel aan heeft, hulp krijgt hij ook dan niet want meneer Simon valt op juf Flamboria, en durft niet tegen haar in te gaan. Maar hij is wel vriendelijker.

Dit is de situatie, nu mogen de kinderen verzinnen.

En dan komen de kinderen uit Tervure met een magische pen. Ze maken er een mooi sprookje van: als Mats met zijn magische pen schrijft, staan er geen fouten. En nog een extraatje: als hij wensen opschrijft als ‘mogen we allemaal naar buiten, alleen Andreas niet’, dan komt ineens de directeur van de school de klas in en stuurt de kinderen naar buiten ’want het is zo mooi weer’, alleen voor Andreas heeft hij nog een karweitje...
De afloop van het verhaal is ook als een modern sprookje, alles  gaat goed. Zelfs voor juf Flamboria.

Het resultaat van de samenwerking tussen juf Nadja en haar kinderen heeft een mooi boek opgeleverd. Ik kan me zo voorstellen dat kinderen hier geen verdere vragen over hebben omdat ze iets niet begrijpen, zoals je bij andere verhalen voor de jeugd wel eens hebt. De dingen zijn hier duidelijk uitgelegd als dat nodig is, en de magie klopt.
Het is een verhaal zoals kinderen graag lezen: er is een probleem, maar dat wordt opgelost. Er gebeuren vervelende dingen, maar ook grappige voorvallen. Deze kinderen gaan uit van de goedheid in de mens. Prima..
O ja, de kinderen hebben ook zelf tekeningen gemaakt bij het verhaal!

ISBN 9789044818604 | Hardcover | 97 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2012
Tekeningen van Lucie Georger en de kinderen uit Tervure | Leeftijd: 8+

© Marjo, 01 december 2013

De magische pen De magische pen

Mats heeft dyslexie en maakt daardoor veel taalfouten. Twee klasgenootjes van hem, Adreas en Daan pesten hem hier erg mee. Ze wachten hem soms ook buiten op en dan blijft het niet alleen bij pesten maar proberen ze Mats ook pijn te doen.
Juf Flamboria doet niets aan de problemen die Mats ondervindt door de dylexie, erger nog ze pest Mats ook en maakt altijd heel nare opmerkingen over zijn schrijfwerk. Ze is sowieso geen leuke juf, ze vindt haar gelakte nagels en make-up en sms-jes veel belangrijker dan haar leerlingen. Gelukkig geeft zij alleen het begin van de week les. De rest van de tijd staat meester Simon voor de klas en hij is veel aardiger en probeert Mats te helpen. Maar zo gauw hij juffrouw Flamboria ziet, geeft hij haar in alles gelijk.

Mats is dan ook heel blij dat Lizzy zijn vriendin is, ze helpt hem altijd als Andreas en Daan weer vervelend doen. Zij is niet bang voor die twee, Mats wel. Maar op een dag veranderd alles. Mats krijgt een pen met magische krachten. Als hij daarmee schrijft, maakt hij geen fouten!
Ook niet onbelangrijk is dat sommige wensen die hij opschrijft met die pen ook écht gebeuren. Zo komt het dat alle meisjes in de klas ineens heel verliefd doen tegen Mats en zelfs juf Flamboria is een dag heel erg aardig!
Natuurlijk willen die akelige Daan en Andreas weten hoe dat allemaal ineens kan en ze zeuren en treiteren net zo lang tot ze het weten. Maar dan gebeurt er iets wat bijna helemaal verkeerd afloopt en wordt alles anders.

Een grappig, fantasievol verhaal. Het probleem dyslexie speelt wel de hoofdrol maar toch komt niet echt goed naar voren wat dyslexie precies is. Je leest dat Mats veel taalfouten maakt en dat hij naar een logopediste gaat maar dat is ook alles. Wél komt goed naar voren hoe akelig mensen op dyslexie kunnen reageren. Gelukkig wordt ook duidelijk gemaakt dat niet iedereen zo vervelend is. Lizzy is zelfs heel lief voor Mats. We zouden allemaal wel zo'n vriendin willen! Gelukkig blijkt Mats ook niet het bange jongetje dat hij aanvankelijk wel lijkt. Anders zou je nog kunnen gaan denken dat alle kinderen met dyslexie ook bange kinderen zijn. Wat natuurlijk helemaal niet waar is!

Nadja Van Sever is zelf juf en heeft samen met de kinderen van haar school dit boek gemaakt. 'Ik wilde alle kinderen van onze school bij het project betrekken en ben daarom met alle leerlingen gaan praten en heb hen gevraagd hun ideeën op papier te zetten. Een meisje van het vijfde jaar kwam met het idee om een boek te schrijven over een magische pen die een jongen met dyslexie hielp om foutloos te schrijven, zodat hij niet meer gepest werd. Maar gaandeweg blijkt de pen nog veel andere krachten te hebben. Na ieder hoofdstuk ging ik voorlezen in de klas en liet ik de leerlingen hun ideeën voor een vervolg op papier zetten. Daaruit koos ik dan weer een passend vervolg.'  Het avontuurlijke en grappige boek kreeg de naam ‘De Magische Pen'.
Doorheen het boek staan afbeeldingen van Lucie Georger én tekeningen van de kinderen zelf. Ze passen heel goed bij het verhaal.

Soms is het wel even wennen aan de typisch Vlaamse uitdrukkingen in het boek, zoals 'hij mag zich niet laten doen'. Die uitdrukking is niet bekend in Nederland. Dat is wel beetje slordig voor een boek dat ook door Nederlandse kinderen wordt gelezen.
Maar voor de rest is het een vlot verhaal dat lekker wegleest.

Leeftijd: 8+

© Dettie, 07 juli 2013