Mirjam Oldenhave

Toon alleen recensies op Leestafel van Mirjam Oldenhave in de categorie:
Mirjam Oldenhave op internet:

Joris en de Beesten Veiligheids Dienst Joris en de Beesten Veiligheids Dienst

Een spannend jongensverhaal (ook voor meiden)

Jorisis gek op dieren en gaat vaak op zaterdag voer halen. Maar op een zaterdag merkt hij dat hij achtervolgd wordt door een lange, blonde jongen. Hij vindt het maar eng... Maar de jongen spreekt hem op gegeven moment aan en stelt zich voor als Beek, lid van de BVD, de Beesten Veiligheids Dienst. Hij wil dat Joris bij de dienst komt, want hij is betrouwbaar. Joris voelt zich erg gevleid maar vindt het minder leuk worden als hij gelijk in actie moet komen... hij moet zomaar een vreemd huis van een meisje, Judith, binnengaan om te kijken of haar marmot een groter hok heeft gekegen. Hij heeft helemaal de bibbers maar wil zich niet laten kennen... als dat maar goed afloopt... En dan kun je een ander verhaal kezen, hoe? nou gewoon, door het boek om te keren!

De geheime wens van Judith
Een spannend meidenverhaal (ook voor jongens)

Judith en haar vriendin Nadine kunnen héél goed turnen, aanstaande zaterdag is er een turnwedstrijd en diegene die wint mag meedoen aan de landelijke kampioenschappen. Het is dus heel belangrijk om te winnen en ze hebben alletwee grote kans dát ze winnen want ze zijn alletwee even goed. Ze beloven elkaar dat ze niet jaloers zullen zijn als de ander wint, maar is dat wel zo?
Als de twee meiden naar de kermis gaan zien ze een geheimzinnig tentje staan. Aan dat tentje hangt een bord: Wens in uitvoering
Uw diepste wens wordt vervuld
staat erop.
Judith gaat naar binnen en wenst... dat ze zaterdag zal winnen. De vreemde vrouw geeft als antwoord: "Soms moet je eerst verliezen om te kunnen winnen." wat moet ze dáár nou mee? De vrouw geeft haar ook een kaars mee, die moet ze branden en dan zullen haar wensen vervuld worden.
's Avonds steekt ze de kaars aan en wenst heel erg dat Nadine zal verliezen en zij zal winnen.
Wie zal de winnaar worden?
Wat Judith nog niet weet is dat ze die kaars nog heel hard nodig zal hebben en ze is hem kwijt en het is héél belangrijk dat ze hem terugvindt!

Alletwee leuke verhalen waarin zowel Joris als Judith voorkomen. De ene keer als hoofdpersoon en de andere keer als bijfiguur. De verhalen haken in elkaar, ze gaan over dezelfde periode maar toch is het verhaal van Judith meer voor meisjes en het andere verhaal meer voor jongens. Er staan zwart-wit tekeningen bij van Els van Egeraat die het verhaal mooi aanvullen.

ISBN 9789026999147 | Hardcover | 96 pagina's | Van Holkema & Warendorf | juli 2005
Leeftijd: 8+

© Dettie, juli 2007