Monique Berndes

Luna en de kikker Luna en de kikker

Op een dag schrikt Luna wakker van lawaai uit de keuken. KLING! KLENG! Er is een dief in huis, denkt Luna. Samen met haar kat Balt sluipt ze naar beneden en ja hoor! De koelkast staat open en achter die deur staat iemand. Gauw tovert Luna de dief om in een kikker en zet het beestje buiten. Helemaal trots rent ze naar de slaapkamer van haar ouders, maar papa ligt niet in bed! Al gauw blijkt dat ze papa in een kikker veranderd heeft. Mama is boos, Luna had nog zo beloofd niet alleen te heksen. Ze rennen naar buiten, maar waar is de kikker?
Ze zien een uil en die is gek op kikkers! Die uil mag papa niet opeten natuurlijk. Gelukkig vindt Balt een kikker maar het lukt niet om papa terug te toveren. Is die kikker wel papa? Ze zien nog een andere kikker, maar daar is de uil ook, wie is sneller bij de kikker, Luna of de uil?

Een lekker spannend verhaal op AVI M4 niveau uit de Hoera, ik kan lezen! serie. Het knappe van dit verhaal is dat het heel lekker wegleest, ondanks dat het qua taal en woordgebruik moet voldoen aan de vrij strenge regels voor AVI-boeken. Monique Bendes heeft een mooi verhaal met een kop en een staart geschreven. Daarbij weet ze nog de nodige humor te gebruiken ook en laat ze je echt meeleven met Luna. Petje af voor haar.
Maar niet alleen voor het verhaal is dit boek een aanrader. De afbeeldingen van Melchior van Rijn zijn eveneens van grote kwaliteit. Luna en haar kat zijn humoristisch weergegeven en er wordt soms een bijzonder perspectief gebruikt. Af en toe is de kijkrichting vanuit Luna weergegeven of de kat Balt en soms is er een mooie overzichtsafbeelding. Er zijn ook illustraties waarop de emoties prachtig getoond worden. Het kleurgebruik is zacht en mooi.
Een heel fijn en plezierig leesboekje dat elk kind zal aanspreken.

Monique Berndes werd op 15 november in 1978 geboren in Hengelo, Overijssel (NL). Eind 2005 verhuisde ze met haar gezin naar een klein dorpje in België, dat waarschijnlijk niet eens op de landkaart staat. Ze volgde de opleiding hondentrimmer en tussen het knippen van honden, het zorgen voor haar vijf kinderen en het huishouden door schrijft ze verhalen. Schrijven is voor haar ontspanning en ze hoopt het nog vele jaren te kunnen doen.

ISBN 9789051160383 | Gebonden | 48 pagina's | De Vier Windstreken | maart 2012
Leeftijd: 7+ | AVI M4

© Dettie, 14 maart 2012