Joke Kranenbarg

Toon alleen recensies op Leestafel van Joke Kranenbarg in de categorie:
Joke Kranenbarg op internet:

De goochelhut De goochelhut

Sille (9 jaar) woont alleen met haar drie jaar jongere broertje en haar moeder. Ze heeft ontdekt dat op zolder de goochelkist staat van haar vader die verdwenen is toen ze vier jaar was. En het Grote Goochelboek ligt er ook. Sille denkt dat haar vader "weggegoocheld" is, dat hij zijn "Grote Verdwijntruc" heeft gedaan en toen niet meer wist hoe de "Grote Verschijntruc" werkte..
Nou daar weet ze wel raad op: al heeft haar moeder haar verboden met de kist te spelen, ze gaat alle trucs uit het boek leren, en dan gaat ze proberen haar vader terug te krijgen door heel hard te oefenen zodat ze hem terug kan goochelen. Ze moet haar broertje wel laten helpen, maar hij verklapt steeds dingen. En Tom, de nieuwe vriend van haar moeder, is de hele dag thuis, want hij schrijft boeken. Waar moet ze nu goochelen zonder dat iemand het merkt?
Maar daar vindt ze wat op, en ze oefent en oefent...

Aan het eind kom je erachter wat de werkelijke reden is dat vader verdwenen is - en in de loop van het boek komen daar ook verschillende aanwijzingen van langs. Het meisje is er vast van overtuigd dat haar vader echt weggegoocheld was en dat ze hem gewoon maar terug hoefde te goochelen om hem terug te krijgen. Sprookjesachtig dus, maar gelukkig heeft Joke Kranenbarg er voor gekozen een realistisch verhaal te schrijven.
Het boek is goed opgebouwd - je komt er als lezer steeds meer achter wat er werkelijk aan de hand is, zoals het meisje ook steeds dichter naar de waarheid toe groeit.
Het leest vlot weg, en dat zal denk ik voor kinderen ook het geval zijn. Het is spannend, soms ook grappig, en goochelen is altijd leuk.

ISBN 9062492630 | Hardcover | 138 pagina's | Baeckens Books | 1996