Ingrid Vandekerckhove

Toon alleen recensies op Leestafel van Ingrid Vandekerckhove in de categorie:

Super! Super!

‘Lotte, je bent superder!’

Lotte zit met een spannend stripverhaal in een hoekje van de supermarkt. Wat is dat boek lekker spannend, ze wil zelf ook wel met een tijdmachine mee! Als ze het boek dichtslaat, zoekt ze Mama. Maar waar is die? En hoe kan het dat ze helemaal niemand ziet, en dat de lichten uit zijn? O jee, mama is haar vergeten. Ze zit opgesloten. In de supermarkt.

Lotte is wel een beetje bang, en ze schrikt dan ook vreselijk als er plotseling een gedaante verschijnt, die ‘oeaah!’ roept. Het is Felix! Haar buurjongen! Hoe kan die nu ook toevallig opgesloten zitten! Maar bij Felix ligt het verhaal even anders. Hij is niet vergeten, en hij voelt zich prima in de winkel waar hij alles voor het pakken heeft. Dat doet hij dan ook: hij snoept er op los, en haalt op de speelgoedafdeling speelgoedpistooltjes. Hij is jarig vandaag, zegt hij en leeft zich uit.  En net als Lotte zich er bij neer legt dat ze samen zullen moeten wachten tot de volgende morgen, klinken er stemmen:

‘He baas, ik lust wel een biertje. Hier…’
‘Nu niet, sufferd. Eerst het geld! Naar de kassa!’

Nu schrikt Felix ook, maar meteen als hij beseft wat er gaat gebeuren, weet hij ook raad. En terwijl Felix meer bravoure dan wijsheid is, is Lotte juist de slimste van de twee. Een spannend maar ook erg grappig avontuur volgt…

Erg realistisch is dit verhaal niet, maar het is Super Leuk! En dat is eigenlijk veel beter.  Dat zie je al aan de omslag, heel leuk getekend – zoals ook de zwart-wittekeningen in het boek – door Hiky Helmantel.  De hoofdstukken zijn kort, en de taal - inclusief de vreemde woorden die Felix verzint - is voor kinderen vanaf 8 jaar soms een uitdaging.

Ingrid Vandekerckhove (1969, Gent) schreef haar eerste verhalen toen ze elf was. Ze studeerde Germaanse filologie aan de KU Leuven, en schrijft, vertaalt en droomt van leuke boeken. Dit is haar eerste kinderboek, en ik vind dus zeker dat er meer avonturen van Lotte en Felix moeten volgen!

ISBN 9789044827095 | Hardcover | 72 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2016
Leeftijd: 7+

© Marjo, 14 december 2016