Ingrid Vandekerckhove

Toon alleen recensies op Leestafel van Ingrid Vandekerckhove in de categorie:

Eureka! Eureka!

Felix zal zich nooit vervelen: hij heeft namelijk een kist die vol zit met spulletjes die wel eens te pas zullen komen, en wat hij daar ook in stopt zijn briefjes met ideeën.

Als hij weer eens een dag alleen zal zijn – zijn ouders hebben namelijk een drukke apotheek – vindt hij een briefje waarop staat ‘boetes schrijven’. O ja! Dat was een leuk idee, hij gaat politieagent spelen. Hij maakt zichzelf maar meteen commissaris en betrekt Lotte, zijn buurmeisje, als assistente bij zijn bezigheden. Iemand die een zak op de stoep heeft laten staan, kinderen die hun fietsen ergens hebben neergegooid waar dat niet mag: hij schrijft een briefje, waarop ook staat dat de boetedoeners het geld kwijt kunnen in de bus bij zijn huis. Hij spaart namelijk voor die ene fiets uit de advertentie.

Maar dan scheurt er een onbekende auto door het dorp. Die gaat zo hard dat bekeuren niet lukt. Wat een mazzel dat de twee kinderen de auto even later stilstaand aantreffen. De bestuurder is niet bepaald aardig, en Felix en Lotte ontdekken dat hij ook nog slecht is. Er is iets met de oude molen, waar zij hun geheime hut hebben. Die slechterik mag zijn zin niet krijgen!

Er komen nog twee oude bekenden voor in het boek, zij het niet zo prominent dit keer. Nu is het de vader van Lotte die mee mag doen. Hij is archeoloog, en al jaren op zoek naar de overblijfselen van een klooster.

Na Super! kon dit tweede avontuur van Lotte en Felix gemakkelijk tegenvallen. Super! was namelijk superleuk: origineel en toch met bekende typetjes. Hoe zou een tweede avontuur zijn?
Het idee vond ik iets minder leuk, maar de uitwerking is weer helemaal geslaagd. Het gegeven van een geheim in een dorp, een archeoloog die zoekt naar overblijfselen, is niet zo origineel, maar die waaghals van een Felix die zijn buurmeisje Lotte onweerstaanbaar mee zuigt in zijn avontuur steelt de show. En deze keer is het absoluut zeker dat er een volgend avontuur komt, dus wacht ik weer in spanning af.

Ingrid Vandekerckhove is als schrijfster van plan elk kind aan het lezen te krijgen: ‘Kinderen willen spanning, herkenbaarheid, vaart, helderheid, humor. Al deze ingrediënten gebruik ik om boeken te maken op maat van de jonge lezer. Ik kies bewust voor een sobere, heldere stijl en voor dunne en rijkelijk geïllustreerde boekjes, want dikke boeken schrikken vele kinderen af.’
Daar is niets mis mee, en ze slaagt helemaal in haar opzet.

ISBN 9789044828580 | Hardcover | 88 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2016
Met zwart-wit illustraties | Leeftijd: 8+