Ingo Siegner

Toon alleen recensies op Leestafel van Ingo Siegner in de categorie:
Ingo Siegner op internet:

Het kleine Draakje Kokosnoot op zoek naar Atlantis Het kleine Draakje Kokosnoot op zoek naar Atlantis

‘Het eiland Atlantis? Is dat niet een van die verhalen die iemand heeft verzonnen?’

Het kleine draakje Kokosnoot denkt dat Atlantis echt bestaat. Hij heeft namelijk een oude kaart gevonden, maar iedereen zegt tegen hem dat het verzonnen is. Zijn vader zegt dat. Amadeus, de grote zeedraak denkt ook dat het niet bestaat. Dat sterkt Kokosnoot nog meer om Atlantis te vinden. Eerst vragen of het stekelvarken Matilda, zijn vriendin, mee gaat. Zij is wel te vinden voor een avontuur, iedereen is met vakantie. Ook Oskar, hun vriend, is weg met zijn ouders!

Nu eerst een duikboot vinden. Daarvoor gaan ze naar de rommelwinkel van Knoedel. En laat hij nu iets hebben waar ze mee kunnen duiken: een TOVO. Oftewel een Totaal Onbekend Vliegend Object. Matilda moet even flink afdingen, maar dan zijn ze in het bezit van een platte ronde schijf, met een koepel erop. Gelukkig is er een gebruiksaanwijzing bij... Maar daar hebben ze helemaal niets aan. Ze verzinnen hun eigen gebruiksaanwijzing, en laten de TOVO vliegen door hem bananen te voeren. De schijf duikt de zee in, waar Kokosnoot en Matilda allerlei avonturen beleven Of ze Atlantis vinden? Oskar vinden ze wel, zodat hij met hen mee kan!

De prachtige kleurrijke tekeningen laten de diepzee zien, met allerlei echt bestaande wezens, zoals inktvissen en murenen. Grappig is dat er bijna op iedere tekening een heel klein draakje staat afgebeeld, of op een andere manier blijk geeft van zijn aanwezigheid. In het verhaal komt dat kleintje niet voor, het is iets extra’s, dat kinderen kunnen zoeken.

Er is nog iets bijzonders aan dit boek: het is gemaakt om samen te lezen. Een geoefende lezer met een kind dat net kan lezen. Op iedere twee pagina’s staat steeds een klein stukje tekst in een groter lettertype. Het is maar goed dat er dan iemand bij zit, een ouder kind of een vader of moeder, die kan helpen, want de moeilijkheidsgraad van de woorden is niet echt aangepast. Maar het verhaaltje is wel spannend, dus de uitdaging om toch even dat stukje te lezen is groot.
Als er begrippen in staan die een kind niet begrijpt staat er een voetnoot. Helaas in een grijzer lettertype, dus nogal onduidelijk.Maar het verhaaltje blijft leuk, en draakje Kokosnoot ook.

De serie van Het kleine Draakje Kokosnoot is een wereldwijd succes. De boekjes zijn al in meer dan twintig talen uitgebracht. In Duitsland staat deze reeks boekjes al maandenlang bovenin de toplijsten en is de eerste film net uitgebracht.

ISBN 9789059241831 | Hardcover | 72 pagina's | Uitgeverij Bakermat | februari 2016
Vertaald uit het Duits door Catalina Steenkoop | Leeftijd: 8+

© Marjo, 14 december 2016