Ingo Siegner

Toon alleen recensies op Leestafel van Ingo Siegner in de categorie:
Ingo Siegner op internet:

Het kleine Draakje Kokosnoot op avontuur Het kleine Draakje Kokosnoot op avontuur

Ergens in de grote wereldzeeën ligt een eiland dat niemand nog kent. Maar nu de avonturen van Draakje Kokosnoot gemeengoed gaan worden, komt daar snel verandering in!

Als het winter is op het eiland waar het kleine draakje woont, zijn de volwassen draken weg. Zij vliegen naar de zuidelijke Zuidzee, waar het lekker warm is. Kleine draakjes zoals Kokosnoot moeten blijven, want zij kunnen nog niet vliegen. Kokosnoot baalt. Zijn ouders overwinteren lekker daarginds, eten lekkere ijsjes en hij moet naar school, naar vliegjuf Proselinde. Oefenen en nog eens oefenen, want volgend jaar wil hij mee kunnen vliegen.

Als hij na school aan het strand zit te mijmeren, duikt er ineens een enorm groot dier op uit het water. Hij schrikt er van. Maar de walvis, want dat is het, stelt hem snel gerust. ' Ik heet Kasimir', zegt hij. Hij komt om hulp vragen, want er ligt een ijsberg voor de baai en hij kan er niet uit. Nu is Kokosnoot een vuurdraak, dus je snapt het al: hij kan en wil wel helpen.
Vanaf dat moment zijn ze dikke vrienden, en Kokosnoot komt al snel op een grandioos idee! Kasimir is een enorme grote vis - ' o, nee, geen vis! Ik ben een zoogdier, ik kan ademen onder water,' zegt Kasimir - en kan zo' n klein draakje vast wel meenemen naar het zomereiland! Helaas blijkt dat draakje toch veel te zwaar, maar Kasimir weet er wel wat op.

Na dit avontuur volgen er meer. Kokosnoot helpt nog meer dieren, die vrienden voor het leven blijven en met wie hij avonturen beleeft: met Matilda, het stekelvarken, verzint hij leuke plannetjes: naar de maan vliegen bijvoorbeeld. En Matilda is bevriend met de zeedraak Amadeus, die mooie verhalen kan vertellen, en de twee vrienden op ideeën brengt. Ideeën die hen in de problemen brengen, en waardoor ze ook vijanden maken, maar gelukkig gebeurt het ook dat wie eerst vijandig was, toch een grote vriend wordt.

En zo begrijpen jullie dat de avonturen van het kleine vuurdraakje reuze spannend en leuk om te lezen zijn. Of voor te lezen, want de hoofdstukken - 'avonturen' genoemd - zijn zeer behapbaar. Soms beginnen ze met een kleine uitleg, soms is er meteen actie.
Allemaal zijn ze in een duidelijk lettertype gesteld en worden ze opgeleukt door tekeningetjes die door de schrijver zelf gemaakt zijn. Kleurrijk, gedetailleerd, to the point en grappig. Er komt een hele serie, en die wordt vast een succes!

Ingo Siegner (Dld) heeft dit boekje in 2004 geschreven en geïllustreerd. Bakermat, Mechelen heeft het boekje in 2014 uitgegeven.

ISBN 9789059240834 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Bakermat | oktober 2014
Vertaald door Siska Lernhout Leeftijd 6-9 jaar