Géwout Esselink

Toon alleen recensies op Leestafel van Géwout Esselink in de categorie:
Géwout Esselink op internet:

Hidde en de witte kraai Hidde en de witte kraai

Hidde voelt zich verdrietig, ondanks dat het vakantie is. Zijn beste vriend Lucas is verhuisd, met wie moet hij nu spelen?
Onderweg naar huis ziet hij een stel zwarte kraaien die een witte kraai pesten. Het arme beestje is heel bang en verstopt zich achter een steen. Hidde belooft de witte kraai dat hij voor hem zal zorgen en dan kunnen ze vrienden worden. Hidde en de kraai zijn blij, zo zijn ze minder alleen. De kraai hupt vrolijk met Hidde mee naar huis. Maar mama zegt dat ze geen vogel in huis kunnen hebben. De kraai mag één nachtje blijven en dan moet hij weg. De volgende dag ziet Hidde dat de witte kraai weer heel erg gepest wordt door de zwarte kraaien. Dat komt volgens de schaapsherder doordat witte kraaien niet zo goed kunnen zien en niet zo goed kunnen vliegen. Daarom mag de witte kraai niet mee met de zwarte kraaien. Hidde vindt het maar stom want zijn kraai kan heel goed vliegen, dat heeft hij zelf gezien!
Hidde bedenkt een plan waardoor de witte kraai niet meer gepest zal worden, en dat lukt! Maar nu is Hidde wel weer alleen, zonder Lukas en de kraai. Ook al komt Lukas die zomer wel op bezoek hij moet toch weer naar huis. Hidde voelt zich eenzaam.
Papa en mama zorgen wel voor een verrassing waardoor Hidde zich wat minder alleen voelt maar Hidde zal zijn kraai altijd blijven missen.

Het thema van dit boekje uit de Hoera, ik kan lezen! serie is pesten en vriendschap en dat is goed weergegeven in het verhaal over de witte kraai. Ook laat het zien dat ondanks er anders uit zien of iets niet goed kunnen, zoals de witte kraai, iemand niet minder is of daarom gepest moet worden. De kraai is heel aardig en slim en dat ontdekken de andere kraaien op het laatst ook, en dan maakt het niet meer uit dat de kraai wit is.  Ook de vriendschap die Hidde voelt voor Lukas en de kraai komt goed uit de verf. In feite had Lukas helemaal niet in het verhaal hoeven voorkomen, want het verhaal van de kraai gaf de thema's al goed weer, maar het geeft het geheel wel iets extra's.
De letters zijn prettig leesbaar en het boekje is ook geschikt voor mensen met dyslexie.
Persoonlijk denk ik dat de schrijver het verhaal wel iets eenvoudiger had kunnen houden, de verrassing komt niet helemaal goed uit de verf, terwijl die voor Hidde wel heel belangrijk en denkelijk een grote troost was. En wie zijn Lizzie en Janna die volgens het boek in de lente 'er ook weer zijn'?
Verder is het een mooi en lief verhaal met fraaie, aandoenlijke afbeeldingen in zachte kleuren, kinderen zullen er van genieten.

ISBN 9789051162073 | Hardcover | 45 pagina's | De Vier Windstreken | maart 2012
Leesniveau AVI E4/CLIB E4 (eind groep 4)