Gerard van Gemert

Voetbalkamp Voetbalkamp
Kief de goaltjesdief: Deel 8

Elke keer als er een boek van Gerard van Gemert bezorgd wordt, moet ik me bedwingen om het niet gelijk te gaan lezen. Ik ben inmiddels en regelrechte fan geworden van deze schrijver. Het is waarschijnlijk de prettige combinatie sport, spel en spanning die het hem doet. Elke keer wordt er op een spannende manier een voetbalwedstrijd beschreven waardoor je bijna mee juicht met de jongens als er een doelpunt gemaakt wordt en baalt als er verloren wordt. Ook het belang van de aankomende wedstrijden en het al dan niet prettige verloop van de trainingen worden pakkend weergegeven. Daarnaast beleven de hoofdpersonen vaak ook nog een bijzonder, soms gevaarlijk avontuur. Wat wil je nog meer?

Ook in dit boek wordt het allemaal weer op een zeer prettige manier gebracht.
Daan Kiefsma, alias Kief de goaltjesdief, en zijn vriend Joeri doen samen mee aan een internationaal toernooi. Kief kent het hele rooster bijna uit zijn hoofd maar Joeri is veel makkelijk, hij ziet wel wanneer en tegen wie hij moet spelen als de tijd daar is. De tegenstanders zijn heel sterk en niemand verwacht dat ze de eerste plaats zullen halen. Alleen Joeri gelooft daarin en hij weet door zijn optimistische houding het uiterste uit zijn teamgenoten te halen. Zouden ze dan toch de finaleplaats kunnen halen? Zouden ze dan toch kunnen winnen?
Ondertussen hebben de twee jongens tijdens een nachtelijke speurtocht iets heel bijzonders ontdekt, daar wil Joeri wel meer van weten...
Van Kief hoeft het eigenlijk niet zo maar ook hierin is Joeri de doorzetter, achteraf maar goed ook!

Het leuke van het volgen van een schrijver en illustrator is dat je ze ziet groeien.
Gerard van Gemert was in het eerste boek over Kief nog duidelijk aan het zoeken naar de goede toon en hij moest zich de personages nog eigen maken. Ze moesten net als Stijn en Storm, de jongens uit de voetbalgodenserie, echte personages worden, een eigen karakter krijgen. Dat is nu gelukt en gelukkig zijn het geen jongere kopieën van de twee voetbalgoden geworden.
Ook illustrator Mark Janssen groeit. Aanvankelijk mopperde ik nog wel eens op de stijve houdingen van de jongens op de afbeeldingen maar die tijd lijkt voorgoed voorbij, er komt steeds meer vaart in de tekeningen en ze zijn een stuk sfeervoller geworden.

Kortom, ik heb weer genoten van deel 8 uit de serie Kief de goaltjesdief en gelukkig geniet ik niet alleen van de boeken van deze schrijver...  Het zoontje van vrienden aan wie ik twee boeken over Kief gegeven had vroeg al of die meneer nog meer van die leuke boeken geschreven had!

ISBN 9789044821253 | Hardcover | 54 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2013
Leeftijd: 7+

© Dettie, 01 september 2013