Gerard van Gemert

Rare flatsen Rare flatsen
De voetbalhockeyers: Deel 1

Als het voetbalteam D3 van FC Kraandorp voor de zoveelste keer geconfronteerd wordt met afwijkende voetbalregels, besluiten ze te stoppen. Ze zijn het zat steeds met partijdige scheidsrechters te maken te krijgen omdat die bijvoorbeeld toevallig de vader van een speler van de tegenpartij is.
Aanvoerder Ruben heeft ook al een alternatief bedacht: 'We gaan hockeyen' zegt hij.

Zo gezegd, zo gedaan, Ruben meldt zijn hele team aan bij de hockeyvereniging HBMHS (Het Begon Met Houten Sticks). En daar staan de jongens dan een beetje onwennig op het veld om hun eerste training te ondergaan. Alles is anders, de regels, het spelen met sticks en een puck in plaats van een schoppen tegen een bal en er staan nu meiden rond het veld te kijken... leuke meiden, zoals Zoë een klasgenote van de jongens. Bij de club worden ze al snel de Voetbalhockeyers genoemd.

Het verhaal draait voornamelijk rond de aantrekkelijke Quinten, Kyan de keeper, Ruben de aanvoerder, Mats de gangmaker en de slimme Noud en Zoë, die zoals zoveel meisjes helemaal gek is van Quinten. Het hockeyen is natuurlijk heel erg wennen en de jongens klungelen wat af en maken onderling dan ook veel grappen over elkaars spel. Toch zijn ze wel loyaal naar elkaar en ze willen graag verder komen. Ook Boudewijn, hun trainer, doet zijn best de jongens de beginselen van het hockeyspel bij te brengen.

Gerard van Gemert hanteert altijd een paar vaste ingrediënten in zijn boeken en dat zijn; een stel vrienden, sport, een belangrijke wedstrijd en een meisje dat voor problemen zorgt.  Het zal ook geen boek van Gerard van Gemert zijn als er in een verhaal van hem geen vreemde gebeurtenis plaatsvindt die opgelost moet worden. Dat laatste brengt altijd net dat beetje spanning erin wat nodig is. Wat er in dit boek gebeurt is mogelijk een beetje vergezocht maar zoals (bijna) altijd komt Gerard van Gemert en mee weg. Wat rest is een lekker vlot verhaal waarvan de karakters uit deze nieuwe serie in de volgende delen mogelijk nog wat zullen groeien, zoals bij Kief de goaltjesdief en de voetbalgoden Stijn en Storm ook gebeurde, hoewel de personages Noud en Mats al aardig vorm hebben gekregen.

Ben dan ook zeer benieuwd naar het volgende deel over deze voetbalhockeyers.

ISBN 9789044824223 | Hardcover | 88 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2015
Leeftijd: 9+