Gerard van Gemert

Kopduel Kopduel
Kief de goaltjesdief: Deel 5

Gerard van Gemert is DE schrijver als het om boeken over voetbal gaat. Naast de succesvolle boeken over de voetbalgoden Stiijn en Storm (voor  kinderen vanaf 10 jaar) is deze serie over Kief de goaltjesdief (voor kinderen vanaf 7 jaar) inmiddels ook behoorlijk populair aan het worden. En terecht, de boeken worden steeds beter. Het leek alsof de schrijver in de eerste twee delen nog een beetje aan het zoeken was naar de manier waarop hij de verhalen vorm moest geven. Daan Kiefsma (Kief) had nog geen eigen gezicht zoals Stijn en Storm dat hebben. Inmiddels is Kief een jongen met een eigen persoonlijkheid geworden wat de verhalen over hem ten goede komt.

In dit deel maken we kennis met Willem, 'een zwerver', die vaak op het bankje in het park zit. Daan vindt hem een beetje eng, hij ziet er griezelig uit met zijn lange donkere haar en vieze baard. Ook zijn kleren zijn oud en versleten. Als Daan op een dag met zijn vriend Remy door dat park naar huis loopt en ze bij de vijver ronde stenen zo ver mogelijk in de vijver schoppen staat ineens Willem naast ze en laat zien hoe ze verder kunnen schoppen. De jongen schrikken heel erg dat Willem tegen ze praat en weten niet hoe snel ze weg moeten wezen. Thuis vertelt Daans vader het een en ander over Willem, hij was een heel goede voetballer. Hij kon zelfs naar FC Aetsveld, de beste profclub van het land.

Remy en Daan kijken uit naar het schoolvoetbaltoernooi, ze maken best een goede kans want op school zijn veel goede voetballer. Het zou uniek zijn als ze winnen want hun school heeft het toernooi nog nooit gewonnen. Natuurlijk speelt Daan mee, hij heet niet voor niets 'Kief de goaltjesdief'. Hij heeft veel zin in het toernooi.
En dan breekt meester Rien, de gymleraar en coach van het voetbalteam, zijn been, wat nu? Ze hebben echt iemand nodig die met de jongens traint en hun coacht bij het schoolvoetbaltoernooi.  Daan krijgt een idee, misschien wil Willem hun wel trainen...

Het is een leuk en beetje spannend verhaal. Natuurlijk komt voetballen flink aan bod maar ook het verhaal rond Willem is leuk en apart. Ook blijkt dat je niet altijd gelijk met een vooroordeel klaar moet staan als iemand er wat anders uit ziet.
De zwart-wit afbeeldingen van Mark Janssen worden steeds losser en speelser, mogelijk omdat hij niet meer alleen afbeeldingen over voetballen maakt maar ook tekeningen van Willem en Daan en Remy in het park en van Willem tussen de voetballertjes etc. Deze zijn sfeervol, soms humoristisch en veel minder stijf dan de vroegere afbeeldingen in eerdere boeken van Gerard van Gemert. Compliment daarvoor!
Al met al een erg fijn boek over Kief en zijn (voetbal)vrienden.

ISBN 9789044817270 | Hardcover | 54 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2012
Leeftijd: 7+