Brigitte Bosman

De liedmaker De liedmaker

Salomee komt uit een vooraanstaande muizenfamilie. Ze heeft een opleiding mogen volgen aan de hogere muizenschool en is afgestudeerd in luchtvaarttechniek. Al haar voorouders waren liedmakers. Het is dan ook de levenstaak van ieder familielid om een eigen lied te maken... Dat is ook precies waar ze mee bezig is en wel in haar eigen ontworpen luchtballon. Ze ligt net een beetje uit te rusten als er opeens een kikker in haar mandje springt.

De kikker deed mee aan een hoogspringwedstrijd, maar sprong zo hoog dat hij precies in het mandje van de luchtballon sprong. Salomee vindt dat helemaal niet leuk maar Robinson, de kikker ook niet, nou loopt hij zijn prijs mis! Erger is dat hij luchtziek wordt, hij voelt zich heel erg naar. Dus ze moeten wel landen... Salomee zoekt in het Medisch handboek voor Luchtreizigers naar een geneesmiddel tegen Luchtziekte en dat is kamille.

Ze moeten dus daar naar op zoek maar... ze mogen maar drie uur de reis onderbreken anders vervaagt het lied. Ze kijken eens goed om zich heen en vinden eigenlijk wel dat ze in een heel raar landschap zijn geland. En wat wil die blauwe reiger...?

Heel leuk verhaal, Robin en Salomee kunnen lekker kibbelen maar hebben ook veel voor elkaar over. Er is in het verhaal mooi gebruik gemaakt van de springkunst en het uiterlijk van een kikker.

Heel apart is ook de opbouw van het liedje. Bij elke nieuw regeltje van het liedje dat door Salomee gevonden wordt staat een notenbalkje zodat kinderen ook het wijsje kunnen leren. Ook in dit boekje staan erg leuke zwart-wit tekeningen van Jan Braamhorst. Ik denk dat kinderen dit met veel plezier zullen lezen.

ISBN 9068228501 | Hardcover | 77 pagina's | Clavis Uitgeverij | 2001
Voorlezen vanaf 5 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar. | Leeftijd: 5+

© Dettie, december 2006