Bo Buijs

Toon alleen recensies op Leestafel van Bo Buijs in de categorie:

Olifant in nood Olifant in nood
Roos helpt de dieren: Deel 1

Ook van dit boek is de eersteling al meteen beloond met een serie: ‘Roos helpt de dieren’.

Roos is net verhuisd, en woont nu vlak naast een dierentuin! Is dat even fijn, want ze is een echte dierenliefhebber. En als ze dan de eerste keer naar de dierentuin gaat, ontdekt ze een jonge olifant. Van oppasser Rik, die bezig is bij de olifanten, hoort ze dat hij Dani heet. Hij is het jong van Josha, die Rik aan het trainen is. Ze is zo enthousiast dat Rik haar uitnodigt om de volgende dag te komen kijken bij de training.
Maar haar moeder vindt dat veel te duur: alweer naar de dierentuin! Als Roos dan haar spaarpot omkeert en daar haar kaartje van betaalt, geeft mama toe. Ze geeft Roos zelfs een abonnement. Nu kan ze Rik iedere dag helpen. Ze kan haar geluk niet op: als ze thuis is, kan Roos ook nog via de webcam in het verblijf van de olifanten kijken! Zo ontdekt ze dat er iets mis is.

Het is geen ingewikkeld verhaal: behalve het verhaal over Roos en de olifanten, is er alleen nog een verhaallijntje over Roos’ gezinssituatie: alleen een moeder en een broer. Wel een vervelende broer, die haar altijd pest.

De taal is eenvoudig, in korte zinnen en de bladspiegel is breed uitgemeten, met veel witruimte. Echt een boek voor beginnende lezers. Ook leuk om voor te lezen.
De tekeningen van Els van Egeraat zijn erg leuk. Erg mooie olifanten!

Het verhaal over de olifanten begint wat saai, met weinig echte actie, maar doordat de pesterijtjes van Joost, de broer, dat begin doorbreken, worden er leuke ( nou ja, voor Joost!) momenten ingebouwd. Als het einde in zicht komt, wordt de spanning groter. Voor kinderen die het leuk vinden om over dieren te lezen, liggen de volgende boeken dus al klaar!

De schrijfster heeft een website: http://www.bobuijs.nl

ISBN 9789020648546 | Hardcover | 64 pagina's | Uitgeverij Kluitman | 2011
Leeftijd: 7+ | AVI M5