Bies van Ede

Toon alleen recensies op Leestafel van Bies van Ede in de categorie:
Bies van Ede op internet:

Het verdwenen verhaal Het verdwenen verhaal

Omdat ik de televisieserie van Teleactv nooit heb gezien kan ik daar niet over oordelen, maar ik hoop dat het zien van zo’n verhaal beter overkomt dan het geschreven verhaal zoals ik dit zojuist heb gelezen.

Het verhaal gaat over een stroomstoring die er voor heeft gezorgd dat er computers kapot zijn gegaan. Tenminste: hun harde schijven zijn volledig gewist. Eigenlijk zijn de computers niet kapot, alleen de gegevens die erop stonden zijn helemaal weg. Jammer voor al die vakantiefoto’s, de werkstukken, de liedjes en nog veel meer.
Ook bij Paul van Loon, de bekende boekenschrijver, is de schade groot: hij is heel zijn nieuwste boek kwijt. Griezelomnibus deel 10. Sanne is een fan van Paul van Loon en baalt stevig dat  ze die omnibus nu nooit meer kan lezen.

Op school zit Sanne in de klas bij Bram en Glenn. Zij proberen de juf uit te leggen dat het eigenlijk helemaal niet klopt dat je door een stroomstoring je gegevens kwijtraakt. Die staan immers op een server? Zoals wanneer je online een spel speelt: je scores worden niet in je eigen computer opgeslagen, maar staan elders.  Na school gaan de jongens naar huis, met Brams jongere zusje Jasmijn.  Als Glenn thuis komt staat zijn moeder daar. Ze moppert omdat het huishouden zoveel werk is en dat ze die middag zoveel moet doen. Maar als Glenn op school buikpijn heeft en eerder naar huis gaat, is het niet zijn moeder die in de keuken bezig is, maar een vreemde vrouw, die zegt dat ze de werkster is.Glenn snapt er niets van en besluit zijn moeder de volgende dag te volgen.Zo ontdekt hij haar geheim, dat hij samen met Sanne en Bram probeert te ontrafelen. Dat zij al spionerend, op hun beurt bespioneerd worden, dat merken ze niet, zo spannend is het. Wel sturen ze Jasmijn steeds weg, als zij ook mee wil doen.

Tja, ik vind het een verhaal van niks. Het zit vol clichés, zoals die figuur in het zwart. De juf die niets van computers weet. Er zijn nogal wat losse draadjes, het is allemaal veel te makkelijk, te ongeloofwaardig. Ja hoor, een moeder die zo aan het werk wordt gezet!  Een staatsgeheim dat zo makkelijk toegankelijk is, en nog veel meer van die dingen.

Ik weet dat het een kinderboek is, maar kinderen willen toch ook serieus genomen worden. Dit is een veel te kinderlijk verhaal.  De enige figuur die goed uit de verf komt en wel geloofwaardig is, dat is de kleine Jasmijn. Zij is een echt karakter te midden van nietszeggende figuren.
Misschien leren kinderen iets over de werking van internet, maar dat had veel beter gekund.

ISBN 9789049923815 | Hardcover | 127 pagina's | Pimento | oktober 2009
Vanaf ca. 9 jaar

© Marjo, 20 februari 2011

In januari 2007 kwam het honderdste boek van Bies van Ede uit. Inmiddels is hij alweer een heel stel boeken verder en is ook dit boek verschenen. Het is gebaseerd op de gelijknamige televisieserie van SchoolTV.  Het is een spannend verhaal waarin de schrijver Paul van Loon ook een rol speelt.

Na een stel stroomstoringen blijkt een paar dagen later pas  hoe groot de schade is: de harde schijven van alle computers zijn gecrasht. Weg familiefoto's, weg vakantiefilmpjes, weg e-mails, spelletjes, adressen...
Ook het verhaal De Griezelbus 10 van de kinderboekenschrijver Paul van Loon is verdwenen. Daar heeft hij zes jaar aan gewerkt! Net toen de schrijver het verstuurde naar zijn uitgever viel de stroom uit. Glenn en Bram vinden het maar raar. Een harde schijf kan niet gewist worden door stroomuitval.  Sanne, Glenn en Bram zijn vrienden en de twee jongens vinden het rot voor Sanne dat Griezelbus 10 ook weg is. Ze weten dat Sanne een grote Griezelbus-fan is. Op school wordt er ook druk over gepraat.

Glenn is die middag helemaal niet lekker, hij heeft erge buikpijn, juf stuurt hem naar huis en daar ontdekt Glenn iets raars. Zijn moeder is er niet maar er is wel een werkster, waarvan hij niets wist. Als hij vraagt waar  zijn moeder is, vertelt deze hem dat ze naar haar werk is. Ook dat is raar want Glenn wist niet eens dat ze werk had! Die avond doet zijn moeder net of zij  alles schoongemaakt heeft en vertelt niets over haar werk. Glenn snapt er niets van. Hij bedenkt een plan en bespreekt dat via msn met Bram.
De volgende dag is hij nog 'ziek'. Zo gauw zijn moeder 's ochtends de deur uit gaat fietst hij achter haar aan en zo ontdekt hij dat zijn moeder een gebouwtje binnen gaat op het verlaten bedrijvenpark De Punt. Wat hij niet weet is dat hij gefotografeerd wordt... Glenn is weer helemaal beter zegt hij tegen z'n moeder als ze thuiskomt en 's middags gaan  Glenn, Bram en Sanne naar het bedrijvenpark en gaan op zoek naar het gebouwtje waar Glenns moeder in verdween. En dan botsen ze bijna tegen haar op en moet ze wel vertellen wat ze daar doet. Ze is geheim agent! Ze werkt voor de regering! Ze moet iets belangrijks zien te vinden wat door de computerstoring verdwenen is.

'Weten jullie nog, die stroomstoring? Heel veel mensen zijn toen op internet en op hun computer belangrijke dingen kwijtgeraakt. Iedereen denkt dat die voorgoed weg zijn. Maar dat is niet helemaal zo.'
Ze liep naar de kast met knipperende lampjes en haalde en schakelaar over. Het beeldscherm lichtte op. Een lange reeks teksten en tekens schoof langs.
Glenns moeder ging in de speciale stoel zitten en drukte op een knop. Het scherm kwam tot rust. Rijen en rijen cijfers, letters en vreemde tekens.
'Dat is computertaal, hè? vroeg Bram.
'Ja, min of meer. Dit zijn codes van allemaal dingen die op internet zijn kwijtgeraakt.'

De kinderen moeten Glenns moeder beloven niets verder te vertellen want het is supergeheim wat ze doet. Jasmijn, het kleine zusje van Bram, fietst altijd op haar driewielertje achter het drietal aan en roept de hele tijd dat Bram op Sanne is, tot grote ergernis van Bram. Ook deze keer is Jasmijn de drie kinderen gevolgd en ze heeft gezien dat ze onder het hek van het bedrijvenpark doorkropen. Ze vertelt dat aan die aardige meneer met het fototoestel...
Wat volgt is een heel spannend verhaal.  Er zijn meer mensen die het verloren werk waar Glenns moeder naar op zoek is willen hebben. En Sanne hoop stiekem dat ze ook de tekst  het verdwenen boek van Paul van Loon terugvindt, anders kan ze nooit De Griezelbus 10 lezen...

Een leuk boek dat ook nog allemaal extra's bevat zoals o.a. foto's en interviews met de acteurs van de serie, tips voor het schrijven van een spannend verhaal en een speciale brief van Paul van Loon.

Volgens Biblion: Een boek van deze tijd, met thema's van deze tijd en met verwerkingsmogelijkheden om jonge kinderen aan het lezen en schrijven te krijgen en te houden. Een televisieserie, een website (www.schooltv.nl), lessen voor het digibord, werkboek en een heuse verhalenwedstrijd zijn ondersteunende onderdelen bij dit leesboek. Totaalpakket voor op school, onderdelen zijn ook thuis of op de naschoolse opvang te gebruiken.

En zo is het!

Vanaf ca. 9 jaar

© Dettie, 25 september 2010