Sanne te Loo

Toon alleen recensies op Leestafel van Sanne te Loo in de categorie:
Sanne te Loo op internet:

De schoenen van de zeemeermin De schoenen van de zeemeermin

Een mooi prentenboek dat laat zien dat kinderen beschikken over een zeer rijke fantasie. Het verhaal begint bij het meisje Ida dat op het punt staat weer naar huis te gaan. Het einde van de vakantie, betekent ook afscheid nemen van de zee en het strand. Haar oog valt op een paar vergeten zwemvliezen, Ida weet echter zeker dat het schoenen van een zeemeermin zijn. Ze past ze aan en haar geluk kan niet op als ze er achter komt dat de “schoenen” precies haar maat zijn. Die trekt ze dus niet meer uit! Bij thuiskomst loopt ze nog steeds rond op haar zwemvliezen en vertelt ze vol trots tegen haar vrienden dat ze een zeemeermin is. Er blijkt al snel een probleempje te zijn: zeemeerminnen hebben geen benen, maar een staart. Maar geen nood: Ida verzint daar wel wat op. Alleen, een zeemeermin hoort niet rond te lopen, die zwemt in het water. Dus gaat Ida op zoek naar een geschikte plaats om te zwemmen. Liefst wel ergens waar geen haaien zijn en waar het ook niet te diep is…  Zal het Ida lukken om een geschikte plaats te vinden?

Het verhaal laat duidelijk zien dat met een beetje fantasie en creativiteit je bijzondere avonturen kunt beleven. Het verhaal eindigt een beetje abrupt met een verwijzing naar een website. Wanneer je die bezoekt zie je daar een beschrijving van hoe je zelf een staart van een zeemeermin kunt maken. Verder kun je er voor kiezen nog wat kleurplaten uit te printen en wordt je gewezen op de App van het boek, waarmee je verder het interactieve avontuur in kunt gaan.

Het boek bevat veelal paginagrote prenten en deze brengen de sfeer van het verhaal goed over. De magie hangt in de lucht en wakkert bij jonge dametjes zeker de liefde voor zeemeerminnen wel aan. Het verhaal heeft een dromerig karakter en zal vooral bij meisjes geliefd zijn. Mijn dochter is zelf ook gezegend met een rijke fantasie, dus na het lezen van het boek was ook zij snel omgetoverd in een zeemeermin en maakte de kersverse zeemeermin heel wat avonturen mee. Het grappige is dat ik het abrupte einde jammer en een tikkeltje storend vond, terwijl mijn dochter dat helemaal niet zo had ervaren. Zij pakte meteen een kleed uit de verkleedkist en wikkelde die om haar benen heen.

Sanne te Loo maakte speciaal voor de tentoonstelling “Een zee vol zeemeerminnen” in het Teylers Museum een grote illustratie dat dienst doet als fotomuur, zodat bezoekers van de tentoonstelling als een echte zeemeermin op de gevoelige plaat vastgelegd kunnen worden. De tentoonstelling is nog tot 15 september 2012 te zien in het Teylers Museum in Haarlem.

ISBN 9789047704249 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | september 2012
Leeftijd 4+

© IreneK, 22 juni 2013