Ritva Lukkarinen

Toon alleen recensies op Leestafel van Ritva Lukkarinen in de categorie:

Ami Ami

tekst: Ritva Lukkarinen
illustraties: Pirkko Vainio

Als je het boek openslaat zie je rechts, zoals gewoonlijk, de titel en de namen van de schrijfster en illustratrice. Maar wat bijzonder is, links staan twee fotootjes van hen, toen zij  nog kind waren, afgebeeld. Waarom dat zo is, wordt op de achterflap duidelijk. Er staat namelijk: Een magisch, waargebeurd verhaal dat de auteur als kind zelf meemaakte. Het speelt zich af in het koude Finland, waarzowel de auteur als de illustrator geboren werden.
Wat is dat verhaal dan wel vraag je je af.
Op de voorkant van het boek zie je een meisje in de sneeuw lopen met een eend onder haar jas.
Met die eend begint het verhaal...
Ami (Ritva Lukkarinen) is helemaal blij omdat het gesneeuwd heeft nu kan ze lekker in de sneeuw spelen. Alles is heel stil buiten. Omdat het zo stil is hoort ze gelukkig het zachte gekwaak. Ze vindt onder de houtstapel een zieke eend! Ze pakt de eend en houdt hem tegen zich aan, onder haar jas, alleen zijn kopje steekt er nog uit. Zo heeft hij het lekker warm. Ami gaat gauw naar huis  en maakt een nest voor hem onder de kerstboom! Ami zorgt heel goed voor de eend, die ze Lucky heeft genoemd. Lucky en Ami zijn grote vrienden geworden en natuurlijk is Lucky tijdens de Kerst de eregast!
Maar Lucky wordt sterker en sterker en mama zegt dat het tijd wordt Lucky weer vrij te laten, een eend moet niet in een  huis wonen maar vliegen en zwemmen... Dat vindt Ami helemaal niet leuk.

Het verhaalt straalt helemaal de kerstsfeer en de kerstgedachte uit. Deze keer wordt geen zwerver of alleendstaand persoon binnengehaald maar een eend! Ook al is het waargebeurd het maakt het verhaal toch origineel.  De illustraties zijn in zachte tinten uitgevoerd maar doen niet Fins aan, zowel het interieur als het landschap zouden in willekeurig elk Europees land gesitueerd kunnen zijn maar dat past ook precies  bij het internationale  karakter van het boek.
Een warm en vriendelijk verhaal met sfeervolle illustraties.

ISBN 9789044811070 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2009
Vertaald door: onbekend Vanaf 5 jaar