Noor Kamerbeek

Toon alleen recensies op Leestafel van Noor Kamerbeek in de categorie:

Matilda en Kleine Vis Matilda en Kleine Vis

Als Matilda net geboren is, wiegt oma haar zachtjes heen en weer. Wij worden vast dikke vriendinnen zegt oma tegen het kleine baby'tje. En oma krijgt gelijk. Ze hebben veel plezier samen.
Als Matilda vijf jaar is mag ze met oma mee voor een weekje aan zee. Elke dag gaan ze naar het strand. Oma zegt aldoor, ga je niet te ver? Maar op een dag is Matilda zo lekker schelpen aan het zoeken dat ze oma's waarschuwing helemaal vergeet. Ze loopt steeds verder en ineens ziet ze iets geks in het zand, het lijkt wel een zwembadje! Ze stapt erin en ze spattert lekker in het rond. Het water is lekker koel. Maar ineens hoort ze een stem. Ze snapt er niets van. Ze kijkt om zich heen. Waar komt die stem nou vandaan? Opeens ziet ze het, het is een klein visje, in haar zwembadje! En dan...

Een heerlijk zonnig verhaal dat goed inspeelt op de kinderfantasie. Wie zien op de afbeeldingen een vlotte, moderne oma met net zulk mooi rood krulhaar als Matilda. Matilda zelf is een leuk klein meisje met een gele zonnehoed dat helemaal op gaat in haar wereldje. De sfeer op de afbeeldingen is zacht en licht. We zien ook steeds een klein krabje bij Matilda in de buurt, die met een schepje in het zand speelt of schelpen zoekt. Grappig om te zien.

Achterin het boek zit een verrassing, en wel een CD waarop de vertelvoorstelling die over dit verhaaltje gemaakt is, te beluisteren is.  Het verhaal wordt voorgelezen door Marijke Beversluis en zij wordt begeleid door vier fluitisten die dwarsfluit, altfluit, basfluit en subcontrabasfluit spelen.

Erg leuk is dat voordat het verhaal begint, Marijke Beversluis vertelt welke functie de fluiten hebben en welke rol ze vervullen. Als het over Matilda en het visje gaat, horen we lichte, snelle, vrolijke fluitmuziek, de zee en oma hebben een wat langzamer en zwaarder geluid. Heel apart. De muziek heeft een klassieke tint maar is niet zwaar. De eerste twee, drie minuten van de vertelling op de CD zijn een beetje traag vanwege de vrij lange pauzes maar dat is gelukkig snel voorbij en dan wordt het een zeer prettig en bijzonder verhaal om te beluisteren mede door de mooie, op het verhaal inspelende, muziek.

De vertelvoorstelling is vanaf 11 oktober (Première) te zien in diverse theaters en scholen (groep 1 t/m 3) kunnen de voorstelling ook boeken. De school krijgt een week voor de uitvoering de cd-opname toegezonden, waarop ook het Matilda en Kleine Vis-liedje staat.

Beluister een voorproefje en bekijkenkele afbeeldingen uit het boek Matilda en Kleine Vis.

ISBN 9789079272655 | Hardcover | 24 pagina's | Uitgeverij TIEM | september 2015
Oblong 21,4 x 29,7 cm | Leeftijd: 4+