Toon alleen recensies op Leestafel van Nelleke de Boorder in de categorie:

De poezenboot De poezenboot

Sammie en Nele zijn vriendjes. Ze wonen aan de gracht.
Sammie op nummer zeven en Nele op nummer acht.

Rechts is het huis van Nele en links de boot van Sam
De straat ertussenin is de leukste van Amsterdam.

Met deze beginregels is meteen de toon van het boek gezet. Het verhaal, helemaal op rijm gezet, begint in Amsterdam, in de tuin van Nele waar veel bomen in staan.  Daardoor zijn er ook veel dieren zoals een eekhoorn, vogels, musjes en muisjes. En dan vinden ze onder de klimop een klein poesje zo zwart als drop. Mama vindt het ook een snoesje maar, zegt ze:

"Onze tuin is best gevaarlijk en groot.
Breng haar maar naar de poezenboot."

De kinderen moeten daar vragen of ze weten van wie het poesje is.
Als Nele en Sammie bij de boot aankomen krijgen een stel poezen net zwemles want bij regen willen ze nog wel eens uitglijden en in het water vallen. Dan moet arme poezenboothond Willem W. Waf  weer gaan reddend zwemmen en een natte kat tussen zijn kaken klemmen. Dat vindt hij maar niets dus... moeten de poezen allemaal op zwemles van mevrouw De Kat-van Straten. Zij is de mevrouw van de poezenboot en ze is een beetje vreemd maar wel heel aardig. En natuurlijk is ze gek op poezen.
Mevrouw De Kat-van Straten heeft geen idee van wie het kleine poesje is die Sammie en Nele bij zich hebben. Die grote tuin bij jullie, dát is haar huis zegt ze, breng haar maar weer gauw terug. Gelukkig maar want het poesje vindt het veel te druk met al die katten, ze wil steeds weg.
En zo komt het dat Soesje, wat zo heet het poesje inmiddels, bij Nele mag blijven wonen.

Van de illustraties zijn sommige enorm humoristisch zoals de afbeelding waarop de zwemles van de katten te zien is. Ze liggen als een soort eskader het water, geweldig leuk bedacht. Mevrouw De Kat-van Straten geeft instructies via een megafoon. Je zit vanzelf te grinniken als je dit ziet. De afbeeldingen van Dick Matena zijn speels, kleurig en vrolijk. Heel wat anders dan zijn tekeningen die hij bijvoorbeeld maakte voor de boeken De Avonden of Kaas. Erg grappig is ook het minikerkje in de tuin dat dienst doet als kippenhok.
Het is een lekker fantasierijk verhaal. De tekst is zoals gemeld op rijm en door die rijm zingt de tekst een beetje wat voor kinderen prettig zal zijn om te horen. Persoonlijk ben ik nooit erg gecharmeerd van rijmende tekst omdat het vaak geforceerde rijmwoorden oplevert. Maar Nelleke de Boorder heeft zich knap van haar taak gekweten. Al met al is het een speels verhaal geworden met name het gedeelte dat zich afspeelt in de poezenboot is erg leuk. Dit boek is zeker een aanrader vooral voor kinderen die van dieren houden.

ISBN 9789049925765 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Pimento | augustus 2012
Leeftijd: 4+

© Dettie, 07 september 2012