Keanne van de Kreeke

Toon alleen recensies op Leestafel van Keanne van de Kreeke in de categorie:
Keanne van de Kreeke op internet:

Een potje vol storm Een potje vol storm

Je hebt het gezegde Een storm in een glas water en de titel van het boek doet daaraan denken. Gaat het verhaal over een gebeurtenis die eigenlijk alle ophef niet waard is of over iemand die er maar een potje van maakt?
Aanvankelijk kun je de titel gewoon heel letterlijk nemen, het verhaal gaat namelijk over Storm, een meisje dat in een potje beland is.
Nu gaat het er natuurlijk om hoe ze daar terecht is gekomen terwijl ze vlak daarvoor nog lekker met haar knuffel Pluis een bestevriendenfeestje in het bos aan het vieren was. Eigenlijk snapt Storm het ook niet zo goed.

Het begon allemaal met een raar geluid in het bos waardoor Storm even van het feestje wegliep om te kijken wat het was. Toen ze terugkwam waren Pluis én de moddertaart weg! Natuurlijk gaat ze Pluis zoeken, ze kan niet zonder haar beste vriend. Maar onderweg is er iets raars "Het begon allemaal met een zuchtje, zacht als een kusje, maar opeens krijgt Storm een duw, heel ruw." Het is de wind hij raast en tiert en fluit door de bomen. Storm wil weg, Storm wil schuilen en ziet een potje met een deksel, uit het potje komt ook een zuchtje wind als ze de deksel losdraait. Waarom weet ze niet, maar Storm voelt dat ze in dat potje moet stappen, en gelijk als ze dat doet, verandert het potje in een pot en de deksel zit er potdicht op. Buiten giert de wind maar binnen is het heerlijk stil. Storm wordt er helemaal rustig van. Maar waar zou Pluis zijn?

- Op de website van Keanne van de Kreeke las ik dat ze erg van 'calm en quiet things' houdt. Gelijk kwam het beeld van Storm in haar rustige potje naar boven en ik dacht daarbij, als je het héél ver wilt doorvoeren kun je het verhaal zelfs zien als een metafoor voor schuilen tegen harde woorden en moddergooierij. Als de storm in en buiten Storm voorbij is komt ze weer tevoorschijn, uit haar rustige potje, en vaart ze verder op de kalme wind om haar heen. Storm heeft in haar potje kunnen nadenken, rustig kunnen worden, er 'een nachtje over kunnen slapen', ook de storm (het geschreeuw) buiten is bedaard. Was het dan toch een storm in een glas water? Maar dat is allemaal gefilosofeer en geïnterpreteer mijnerzijds natuurlijk. -

Het is een fantastisch, veelzijdig kinderboek. In dit boek wordt namelijk flink gespeeld met de betekenis van woorden. Je kunt er alle kanten mee op. Storm belandt in een storm, het potje zit potdicht, maar wordt later opengebroken (een potje kunnen breken?). Maar vooral alle woorden die gebruik van lucht weergeven komen voorbij, zoals; blazen in een theekopje, opblazen van een ballon, zweven, ademen, een zucht, het waaien, tieren, gieren, razen, bulderen van de wind, het (wind)stil zijn en niet te vergeten... het stormen! En al die woorden zijn enorm knap in dit verhaal verwerkt, je hebt er nauwelijks erg in dàt er zoveel 'luchtwoorden' gebruikt worden.

En dan heb ik het nog niet eens over de fascinerende, fantasievolle afbeeldingen gehad. Je zou willen dat je iemand het boek kunt laten zien, zodat ze er doorheen kunnen bladeren om de sfeer van de tekeningen te proeven. Het meisje in haar mooie rode jasje is natuurlijk de aandachttrekker maar om haar heen gebeurt op de afbeeldingen ook van alles. Een kikkertje plukt de besjes van haar muts, een spinnetje weeft zijn web aan een vogelhuisje, een rupsje surft op een blad, muzieknoten spelen tussen de bomen, een rode kruisspin verleent eerste hulp na de storm, enz. Je komt ogen tekort, je voelt bijna de gierende storm en toch stralen de afbeeldingen vooral rust uit, mede door de zachte maar heldere kleuren.
Het is een wonderlijk, prachtig en origineel spel van tekst en afbeeldingen dat Keanne van de Kreeke ons heeft geleverd.
Als ik het een cijfer moest geven dan gaf ik het een dikke negen.

ISBN 9789044819595 | Hardcover | 26 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2013