Josje van Koppen

Toon alleen recensies op Leestafel van Josje van Koppen in de categorie:
Josje van Koppen op internet:

Dat staat je goed! Dat staat je goed!
Hoe kleren ons maken

"Je bent dik of dun, lang of kort, zwart of wit... aan je lichaam kun je niet zo gemakkelijk iets veranderen. Door iets aan te trekken of op te zetten, kun je je wel op slag totaal anders voelen."

In dit verder tekstloze boek, wordt ons het belang van kleding getoond evenals de westerse kledinggeschiedenis. We zien Adam en Eva nog op blote voeten rondlopen, alleen gehuld in vijgenbladeren maar al snel raken na de zondeval de waterdichte en warme dierenhuiden 'in de mode' evenals een warme lange warme baard. Als 'handbagage' zien we de pijl en boog. De herder loopt natuurlijk rond in wollen kleding maar dan breekt de tijd van de farao's aan en dat is heel andere koek.

De verfijnde Egyptenaren zien we afgebeeld in mooie soepelvallende gewaden, de vrouwen dragen zelfs zeer fijne, doorzichtige kleding. De Romeinen vertonen zich in tunica's die mooi geplooid om hun lijf gedrapeerd zijn. In de riddertijd is het weer heel anders, we zien zelfs een jonkvrouw met een ijzerzaagje en oliespuit klaarstaan om de ridder eventueel bij te kunnen springen in het geval van ernstige harnasroest of andere ongemakken.

We zien vrouwen in prachtige wijde hoepelrokken en mannen in kunstig gemaakte, opengewerkte kniebroeken. De kragen en diverse decolletévormen zijn ook van groot belang in de kledinggeschiedenis. We zien prachtige verfijnde kanten kragen die over de jas of het kledingstuk heen gedragen werden. We zien kragen die als een staart van een pauw om de nek heen staan of dicht op de keel zittende 'molensteenkragen'.

In de tijd van de enorme rokken met inklapbare panelen, hadden de vrouwen vreemd genoeg een zeer diep uitgesneden decolleté. Je zou denken dat het niet nodig was, omdat alle aandacht naar de enorme rok gaat. Erg leuk is de afbeelding van de rok met baleinen die zo enorm is dat er vogels in rondvliegen. Maar ook de prent van de deftig in jacquet gestoken man die een gieter in zijn hand heeft naast de vrouw in rozenjurk doet je glimlachen.

Gelukkig voor de vrouwen komt aan al die ingesnoerde tailles en enorme kledingbouwwerken een einde. We zien ze nu in losse, maar wel kundig gemaakte kleding en wijde harembroeken rondlopen. En dan breekt De Grote Oorlog uit (1914-1918) wat de mode op de achtergrond doet verdwijnen en de werkkleding zijn functie toont.

Na de oorlog moet er natuurlijk feest gevierd worden en breken de roaring twenties aan met de bijbehorend losse kleding met blote rug en enkelvrije rokken... In de minder gefortuneerde gezinnen komt het matrozenpakje in zwang evenals de grote strikken in het haar van de meisjes. We zien dan ook een keurig gezinnetje afgebeeld. Moeder aan de was, vader achter de krant en de kinderen in genoemde kledij, keurig op lengte gerangschikt.

De grote ontwerpers, de film en kunstenaar krijgen steeds meer invloed op de kledingbranche. De vetkuif en het leren jack, de rock en roll outfit, het elegante modehuis Chanel pakje, het tweedelig badpak, de primaire kleuren van Rietveld... we zien ze allemaal voorbij komen in dit boek, evenals de hippie-outfit in de flower-power tijd.

Zelfs de landing op de maan veroorzaakt een ware futuristische moderage en vermoedelijk veroorzaakte de komst van de anti-conceptiepil de vrijheid in kleding voor vrouwen, benen en navels mochten voortaan getoond worden. Maar ook de anti-establishment en idem muziekstromingen zoals punk beïnvloeden het modebeeld. Hanenkammen, grote ijzeren kettingen, tatoeages en spelden door lijf en leden tonen waar jij voor staat.
De komst van de spijkerbroek, inmiddels een niet meer weg te denken kledingstuk, de popart, de bikini, de burka enz. passeren de revue evenals de sportkleding, klederdrachten, unisexoutfit en vrijetijdskleding.

Uiteindelijk zien we dat de dwingende (mode)regels op de achtergrond raken en doet het er nauwelijks meer toe of je aan een bepaald modebeeld voldoet. Het ndividu staat centraal. Je kunt dragen wat jij prettig vindt, je kunt dragen wat bij jou past. Je kunt kiezen wat jou goed staat...

Deze hele kledinggeschiedenis wordt ons getoond in knap getekende en gedetailleerde afbeeldingen van Josje van Koppen. Achterin dit mooi verzorgde boek staat nog een overzicht van de getoonde kleding met jaartallen en heel korte beschrijvingen.

Voor modeliefhebbers en in kleding geïnteresseerde mensen is dit boek een must. Eigenlijk snap ik niet waarom dit fraaie boek als kinderboek - geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar - aangeboden wordt. Ik denk dat het die leeftijdscategorie niet zal aanspreken, ze zien alleen figuurtjes in voor hen vreemde kleding. Er is geen verhaal omheen geschreven.
Persoonlijk zou ik het boek inschatten voor jongeren vanaf 13-14 jaar maar ook volwassen zullen dit boek zeker kunnen waarderen.

ISBN 9789044828757 | Hardcover | 114 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2017
Afmeting 208 x 207 x 17 mm. | Leeftijd: 0-100 jaar