Gerard van Gemert

Het suikerfeest van Sami Het suikerfeest van Sami
De voetbalbengels

De voetbalbengels, zeven jongens die spelen bij SV OSSEMEM (Onze Spelers Scoren Er Meestal Eentje Meer) hebben net de wedstrijd verloren. Bovendien regent het verschrikkelijk en Diego uit Mexico geeft daar de schuld aan. In Mexico regent het nooit en daardoor ging het zo slecht. Dave uit Engeland, waar het veel regent, zegt dat ze gewoon slecht gespeeld hebben en zo vinden ze allemaal wel een reden voor hun verlies.
Maar het kan ook omdat Sami, die op vakantie is bij zijn familie in Marokko, er niet bij was. (Elke speler komt uit een ander land. Naast Sami, Diego en Dave zijn er nog Heiko uit Duitsland, Jason uit Australië, Gilles uit België en Milan uit Nederlander.  Ferry is hun trainer.)

De jongens balen zo omdat ze gehoopt hadden deze wedstrijd hun vijftigste doelpunt te maken, maar ze maakten er niet één! In Marokko zit Sami ook te balen want hij had zo graag meegespeeld, nu vieren ze in Nederland hun vijftigste doelpunt, denkt hij, en hij is er niet bij. Sami is in Marokko om samen met zijn hele familie het Suikerfeest te vieren. Maar hij wil naar zijn voetbalvriendjes, hij mist ze vreselijk.
Gelukkig heeft Milan een heel goed plan. 'Zullen we met zijn allen naar Marokko gaan?' Nadat de jongens toestemming hebben gekregen van hun ouders staan ze op een dag voor de neus van Sami in Marokko. En daar spelen ze een heel bijzondere wedstrijd... in de regen!

Opnieuw een apart boek uit de voetbalbengelserie. Het hele verhaal is lekker vrolijk en de jongens zijn onderling erg leuk tegen elkaar. Natuurlijk plagen ze elkaar wel en maken ze grapjes maar ze zijn een hecht team. Gilles moet van iedereen mee ondanks zijn vliegangst, daar hebben de jongens een goede en aardige oplossing voor gevonden. Wat de ramadan en het Suikerfeest is, wordt in eenvoudige taal prima uitgelegd. De gekleurde afbeeldingen zijn bijzonder en speels. Vooral op de afbeeldingen die zich afspelen in Marokko lijkt het alsof er foto's gebruikt zijn die werden bewerkt met verf. Erg mooi om te zien, het geeft een heel speciale sfeer.
Kortom, weer een uitstekend boek van het duo Van Gemert & Janssen.

ISBN 9789044817812 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2012
Leeftijd: 5+