Gerard van Gemert

Het dierenelftal van Milan Het dierenelftal van Milan
De voetbalbengels

De voetbalbengels ofwel de spelers van SV OSSEMEM F7 zijn uitgenodigd in de dierentuin voor het verjaardagsfeestje van Milan. De spelers komen alle zeven uit een ander land. Hun trainer Ferry is ook van de partij. Omdat ze lang moeten wachten voor ze naar binnen kunnen verzint Ferry iets leuks. De jongens moeten dieren bedenken die uit hetzelfde land komen als zij. Alle kinderen weten wel een dier te noemen, behalve Milan. Er zijn geen Nederlandse dieren volgens hem. Maar ze zijn al snel klaar met het spelletje en daarom verzint Ferry iets anders. "We gaan bij elk dier dat we zien, bedenken wat voor soort speler dat dier op het voetbalveld zou kunnen zijn," zegt hij. Dat vinden de jongens wel een cool idee.

Ze komen langs de leeuwen. - Op de afbeelding verspreid over twee pagina's zie je prachtige leeuwen liggen. Ze zijn lekker sloom, een leeuw ligt te soezen, een leeuw gaapt en de andere leeuw slaapt. -
Gilles denkt dat een leeuw wel een goede doelman zal zijn, hij heeft van die katachtige reacties. Maar Jason vindt het dier meer een aanvaller. Dave ziet er wel een middenvelder in en zo hebben alle jongens wel hun eigen mening. Ze kiezen uiteindelijk toch voor verdediger.
'Oké,' zegt Ferry. 'Allemaal ogen dicht. Dan zal ik jullie vertellen hoe een leeuw zich gedraagt als verdediger van een voetbalteam.'
Dan sla je de bladzijde om en zie je op de afbeelding een enorme, geweldige brullende leeuw in voetbaltenue met allemaal verschrikte F7 spelertjes die niet weten hoe snel ze weg moeten zijn. Ondertussen vertelt Ferry waarom de leeuw een geweldige verdediger zou zijn. Niemand durft namelijk bij hem in de buurt te komen!
En zo komen ze langs de giraffen, de olifanten en de zebra's. Elke keer bedenken ze wat voor speler de dieren kunnen zijn. Natuurlijk denken de jongens aldoor dat ze véél beter kunnen spelen dan de dieren, totdat Ferry vertelt waarom de dieren heel goed, beter dan de jongens, zouden kunnen verdedigen, aanvallen of op het middenveld zouden kunnen spelen.
Ze hebben een heerlijke dag, het fantaseren over de dieren maakt dat ze enorm plezier hebben en er zelfs een wijze les uit halen namelijk, onderschat nooit je tegenstander!

De gekleurde afbeeldingen in dit boek zijn g e w e l d i g. Mark Janssen heeft zichzelf overtroffen. Ik moest vaak grinniken om de grappige koppen van de dieren, vooral om de dromedaris die over de muur kijkt moet ik elke keer lachen. Het leuke is dat je de dieren eerst 'gewoon' ziet afgebeeld en op de volgende twee bladzijdes als supervoetballer, met voetbalkleding en al. De humor en energie van de dieren spat van die bladzijdes af. Enorm origineel bedacht allemaal.
Ik heb érg genoten van dit boek, grote aanrader.

ISBN 9789044821109 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | november 2013
Leeftijd: 5+