Toon alleen recensies op Leestafel van Fabiola Nonn in de categorie:
Fabiola Nonn op internet:

Categorie: Recensies 4-5jr

Het verhaal van Carl Mops Het verhaal van Carl Mops

die verdwaalde en de weg naar huis weer vond
illustraties: Fabiola Nonn & Joëlle Tourlonais
tekst: Lukas Weidenbach

Carl Mops is zo klein dat hij makkelijk in de handtas van zijn baasje past. Niet dat hij dat leuk vindt want het stinkt daar naar parfum en lippenstift. Bovendien lachen de honden in het park hem vaak uit als ze zijn kop uit de tas zien steken. Eigenlijk zou Carl ook graag in het park willen spelen...

Op een dag gaat het baasje van Carl naar zijn favoriete winkel, de slager! Natuurlijk mag hij niet mee naar binnen maar dat is niet erg, na afloop krijgt hij altijd een plakje leverworst, maar deze keer niet! Zijn baasje rent naar buiten, ze heeft haar telefoon in haar hand,  en vergeet Carl mee te nemen! Daar zit hij dan, het duurt uren voor hij zich uit zijn riem heeft bevrijd. Het is al donker buiten en Carl weet de weg niet. Wat nu? Carl is best bang.  Als hij langs een steeg loopt hoort hij grommen, hij ziet een heel grote hond. Maar Carl is toch dapperder dan je van zo'n klein hondje zou verwachten. Hij vraagt superbeleefd aan de grote hond om hulp!

Gelukkig is de grote hond heel aardig, ze heet Paula en is een zwerfhond. Carl mag bij Paula in de steeg overnachten en de volgende dag gaan ze samen op zoek naar het baasje van Carl, die overigens ook heel hard op zoek is naar haar lieve Carl Mops. Overal hangen posters met zijn foto in de stad. Maar als ze elkaar eindelijk gevonden hebben wil Carl Paula helemaal niet meer kwijt! Hij vindt het veel te gezellig met Paula. Ze kan toch wel bij hem komen wonen? Plek genoeg. Maar hoe moet hij dát nou aan zijn baasje duidelijk maken?
Gelukkig komt alles helemaal goed!

Als je de cover van het boek ziet dan weet je al dat het iets bijzonders is. Op de voorkant zie je Carl en de grote snuit van Paula maar kijk je op de achterkant dan zie je daar dat aan de snuit van Paula haar hele grote lijf vast zit. Dat levert een mooi plaatje op.
Maar niet alleen de cover is mooi, alle afbeeldingen zijn prachtig en heel sfeervol gemaakt in sepiatinten met hier en daar een kleuraccent. Een enkele keer is voor een bijzonder perspectief gekozen waardoor het lijkt dat je zelf meeloopt met de kleine Carl Mops. Overal zie je ook kleine grapjes in de afbeeldingen, zoals het briefje waarop gemeld staat dat Jan op 5 juni zijn egelknuffel verloren is. Dat briefje hangt onderaan het huis bij de stoep, op egelhoogte!

Alles klopt in dit boek; het verhaal, de afbeeldingen, de tekstgrootte, de lengte van de zinnen. Kortom, ik heb genoten van dit fantastische boek.
Erg leuk ook om cadeau te geven, zo duur is het niet.

Om een indruk te krijgen van de bijzondere afbeeldingen, zie het inkijkexemplaar.