Eulàlia Canal

Toon alleen recensies op Leestafel van Eulàlia Canal in de categorie:

Spoken kloppen niet Spoken kloppen niet

Dikke pret hebben Beer en Bosmarmot, elke dag, keer op keer. Ze dansen en zingen en gillen samen van de lach. 's Avonds liggen ze gezellig onder de bomen te kijken naar de grillige vormen van de bladeren die zich tegen de hemel aftekenen. Het leven is gewoonweg in een woord geweldig! Het mag van Bosmarmot altijd zo blijven. Maar Beer zegt op een ijskoude middag dat Eend komt spelen. Er verschijnen gelijk boze zwarte wolkjes boven het kopje van Bosmarmot.

"Bosmarmot vindt Eend niet leuk. Ze vindt Eend niet leuk en ze wil niet dat er iemand mee komt spelen en haar middagen met Beer verpest."

Bosmarmot is bang dat Beer Eend leuker zal vinden en dan is het uit met de pret. Bosmarmot wil haar vriend niet kwijt raken aan Eend.  Ze wil Beer niet delen met Eend. Kortom, Bosmarmot is stinkend jaloers. De goeiïge beer studdert ondertussen lekker in het huis, bakt gezellig een taart voor het bezoek en zorgt dat het haardvuur brand. En dat is nou net wat Bosmarmot niet kwijt wil.

Ze zit te pruilen en te sippen en verzint een list, ze zal Eend afschrikken, zodat ze wegblijft! En zo gebeurt het. Ze plaatst, zonder dat Beer het weet, gauw een bord bij de deur met een dreigende tekst erop. Dát zal Eend goed afschrikken! Maar Bosmarmot had niet gerekend op een nieuwsgierige Eend die steeds maar vragen stelt. Uiteindelijk is het Bosmarmot zelf die heel erg schrikt! - Haar snoet is dan onvergetelijk. -
En zo loopt het allemaal heel anders af dan Bosmarmot in gedachte had. Ze heeft haar lesje geleerd, delen in spelen kan ook leuk zijn.

Dikke pret hebben ze, Beer, Eend en Bosmarmot, ze dansen en zingen en gillen samen van de lach...

De illustratrice Rocio Bonilla kennen we al van het speelse, fantasievolle boekje Welke kleur heeft een zoen? In dit boekje is de stijl anders maar niet minder aantrekkelijk. Vooral bij de eerste pagina's schieten je mondhoeken vanzelf omhoog. Bosmarmot en Beer hebben zo'n plezier dat je het bijna voelt. De snoet van de boze Bosmarmot is overigens ook grappig. Wat is ze jaloers. Geweldig weergeven!

Eulàlia Canal is in het dagelijks leven psychologe en heeft daarnaast meer dan 20 kinderboeken, diverse kinderliedjes en poëzie voor de jeugd geschreven. Ze heeft eveneens meegewerkt aan verschillende jeugdprojecten op gebied van muziek en theater. Veelzijdige dame dus en dat is in dit grappige verhaal duidelijk te merken.

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789044828597 | Hardcover | 43 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2016
Afmeting 26,9 x,25,6 cm | Leeftijd: 5+