Dieter Konsek

Toon alleen recensies op Leestafel van Dieter Konsek in de categorie:
Dieter Konsek op internet:

Kleine olifant in de wolken Kleine olifant in de wolken

Voorin het boek staat dat dit boek de Prijs van de stad Hasselt 2008 heeft gewonnen. Dat is een internationale prijs voor het beste onuitgegeven prentenboek. Daar wilde ik wel eens meer van weten, een onuitgegeven boek, dat toch voor me ligt?
Gelukkig vond ik op de site van vlabin al snel meer informatie.

'Op 7 oktober 2008 werd de Prijs van de stad Hasselt uitgereikt aan de Duitse illustrator Dieter Konsek voor zijn prentenboek Zeig mir wie man fliegt. Met de prijs bekronen de stad Hasselt en uitgeverij Clavis elke twee jaar een beginnende kinderboekenillustrator uit binnen- of buitenland. Voor de prijs moesten de deelnemers een kinderboek maken voor de leeftijdsgroep van twee tot zeven jaar. Maar liefst 292 illustratoren zonden een boek in. De winnaar werd gekozen uit een selectie van negen genomineerden
Zeig mir wie man fliegt vertelt het verhaal van een olifantenjong dat graag wil weten of olifanten vliegen. In het juryverslag stond o.m. het volgende te lezen over de illustraties uit het winnende boek: "De stijl van illustreren is klassiek en direct. De personages hebben veel emotie en zullen meteen tot de verbeelding van kinderen van alle leeftijden spreken. Zacht pastel, dat door juist gebruik toch voor levendige kleuren zorgt. Een mooie balans van verhaal en illustraties. Deze illustrator is in staat om personages tot leven te wekken." Konsek ontvangt 7.500 euro, en zijn prentenboek wordt uitgegeven bij Clavis.

Het verhaal zelf is leuk. Kleine olifant wil vliegen maar volgens mama kan dat helemaal niet, daar zijn olifanten veel te zwaar voor. Kleine olifant gelooft daar niets van en hij gaat op pad. Hij vraagt aan vlinder hoe hij kan leren vliegen en aan Veer en aan de Donkere Wolk (zie afbeelding) en aan zoveel dieren die kunnen vliegen maar niemand kan hem helpen. Maar toch gaat kleine Olifant vliegen! Hoe? Dat moet je zelf maar lezen.

Het boek is mooi verzorgd, de vrolijke tekeningen lijken met kleurpotlood en wasco gemaakt te zijn. De illustraties zijn schitterend vooral die van de kleine olifant die naar de Donkere Wolk gaat of de illustraties van de lessen van Vleermuis. Wel storend vind ik dat Kleine Olifant steeds zó (dik en in een andere letter) is afgedrukt. Er is al niet veel tekst en dan steeds die naam zo anders afgedrukt, totaal niet passend bij de andere letters, dat leidt enorm af van het verhaal zelf. Dat is jammer want op zich is het een leuk en leerzaam verhaaltje. Het wil zeggen dat je nooit moet opgeven, ooit komt je droom uit!

ISBN 9789044811032 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2009
Vertaald door (de redactie van) Clavis Uitgeverij. | Leeftijd: 4+

© Dettie, 01 oktober 2009