Diane Put

Toon alleen recensies op Leestafel van Diane Put in de categorie:
Diane Put op internet:

Lotta Telt Lotta Telt

illustraties: Rik De Wulf
tekst: Diane Put

Op de cover zie je Lotta, zij is een vrolijke kip met kippenlaarsjes aan ofwel laarsjes die beschilderd zijn als een kip. De neus van de laars is een kippensnavel en op de wreef van de laars zit een kammetje. Je wordt gelijk vrolijk als je het ziet. Dat vrolijke gevoel blijft hangen bij het lezen van dit boek. Lotta leert namelijk op een erg humoristische manier tellen. Onderweg naar haar hangmat komt ze allerlei dieren tegen. Als eerste een vogel met maar 1 poot. Wat een grote kip denkt Lotta, maar het blijkt een ooievaar! Ze vertelt waarom ze soms op één poot staat.
Dan ziet Lotta de hond met... 4 poten. Waar is de 3 gebleven zul je denken, maar de hond heeft 3 zwarte poten en 1 witte.  Via het lieveheersbeestje, een spin en een héél vreemd beest in de hangmat leert Lotta tot 10 te tellen.

Het leuke van dit boek is, is dat het deze keer niet het geijkte opvoert. Natuurlijk is er de spin met acht poten maar voor Lotta aan het getal 8 is, zijn er nog andere dingen rond de spin die maken dat ook 7 genoemd wordt. En de 5 en 6 worden ook al zo origineel en met veel humor gepresenteerd, want dieren met 5 poten? Die bestaan toch niet? Lotta is een nieuwsgierige kip die zich overal over verwonderd. En het leuke is dat Lotta er na elke onmoeting met een dier er ook elke keer eventjes een aantal poten bijkrijgt!

De helder gekleurde illustraties in dit boekje staan verspreid over twee pagina's.  Het is vooral de speelsheid en fantasie in die afbeeldingen dat het boek zo leuk maakt. De tekst is in duidelijk leesbare letters en de getallen in de tekst zijn groter en dikker afgedrukt.
Een kind leert zo op een erg vrolijke manier, al spelenderwijs, tellen.

ISBN 978904481692H | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | april 2012
Vanaf 4 jaar