Delphine Chedru

Toon alleen recensies op Leestafel van Delphine Chedru in de categorie:
Delphine Chedru op internet:

<font color=#dc143c>Hallo</font> <font color=#00bfff>tot ziens</font> Hallo tot ziens
Een magisch boek vol tegenstellingen

Zoals de ondertitel al aangeeft is dit een boek vol tegenstellingen. Nu worden contrasterende dingen wel vaker weergegeven in kinderboeken. Zwart en wit, groot en klein, hoog en laag zijn bijvoorbeeld veelgenoemde items. Dat wordt dan bijvoorbeeld getoond door middel van een afbeelding van een hoog gebouw en laag gebouw, of een witte ijsbeer versus een zwarte kever, enz.

In dit boek wordt het anders aangepakt. We zien op de rechterpagina's afbeeldingen in rode en blauwe tinten en links staan de tegenstellingen in blauwe en rode woorden weergegeven, zoals: dichtbij en ver, erop en eronder, stad en platteland, moeilijk en makkelijk, droom en nachtmerrie enz.

Ook dit is mogelijk nog niet zo heel bijzonder maar dat wordt het wel. Bij het boek zit namelijk een 'toverbril'. Die toverbril bestaat uit een vierkant stuk karton waarin een blauw en een rood doorzichtig vel geplaatst is. Kijk je door het rode plastic naar de afbeeldingen dan zie je alles wat het blauwe woord aangeeft. Dus je ziet een bus dichtbij en een bootje op de golven. Maar... kijk je naar dezelfde plaatjes via het blauwe gedeelte dan zie je de bus ver weg en een jongetje onder water zwemmen.

Kinderen zullen het denkelijk prachtig vinden. Het is natuurlijk ook leuk als je door de rode 'bril' een heel andere afbeelding ziet dan door de blauwe 'bril'. Toch ben ik persoonlijk niet erg gecharmeerd van het boek. Zonder toverbril zijn de afbeeldingen niet erg aantrekkelijk. Ze komen vrij rommelig en erg wazig over. Maar daar hebben we dan natuurlijk ook de 'toverbril' voor. Helaas, ook dan zijn de afbeeldingen rommelig en vrij flets.

Je hebt ook niet altijd het gevoel dat je naar tegenstellingen kijkt. Hooguit stad en platteland, zomer en winter komen goed over maar veel is wel wat vergezocht of is niet duidelijk genoeg. Hoe weet een kind bijvoorbeeld dat met een plaatje van een poes het woord schoon bedoeld wordt? Of bij het woord dapper dat de muis bedoeld wordt, een muis die overigens nauwelijks te zien is.
Het is natuurlijk knap om in één afbeelding twee totaal verschillende illustraties  te verwerken, het idee is ook leuk maar het blijft allemaal erg statisch, de tekeningen sprankelen niet. Aan mij is het boek dus niet besteed, hopelijk aan de kinderen wel.

ISBN 9789025759780 | Hardcover | 48 pagina's | Gottmer | augustus 2015
Afmeting 23,7 x 28,9 cm NUR 273 | Leeftijd: 4+

© Dettie, 26 november 2015