Toon alleen recensies op Leestafel van Andy Engel in de categorie:
Andy Engel op internet:

Categorie: Recensies 4-5jr

Wat is het warm! Wat is het warm!
De Klimaatjes

De Klimaatjes, dat zijn Mol, Egel, Muis, Duif, Uil, Vos en Kikker.
Zeven dieren die in ieder geval binnen de verhalen in deze serie de beste maatjes zij,. Waarom ze dan de Klimaatjes heten? De thematiek heeft steeds te maken met de veranderingen in ons klimaat en wat wij daar zelf eventueel aan kunnen doen.

In dit tweede deel verzucht Vos dramatisch dat hij het zo warm heeft.

‘Zelfs met het raam open en de ventilatoren aan, was het nog te warm om te slapen.’

Vos en Kikker proberen op allerlei manieren verkoeling te vinden, maar een ijsje helpt maar even, zwemmen in de vijver mag niet, de fles water is snel leeg en Vos moppert maar door. Kikker bedenkt steeds wat anders, en tenslotte komen ze bij Uil, die dan misschien wel geen oplossing weet, maar wel kan vertellen hoe het komt dat het zo heet is. Gelukkig kan Muis wèl iets verzinnen om het wat koeler te krijgen, en wat zij verzint dat kunnen de jonge lezertjes ook maken. Kijk maar achter in het boek!

De dieren zijn typetjes, met ieder hun eigenschappen, die je terug vindt in het verhaal. Zo lezen we in dit boek inderdaad dat Muis slim is, Uil veel nadenkt en dat Kikker altijd enthousiast is. Aan de binnenkant van de omslag worden de vrienden voorgesteld. Je kan als je het boek voorleest met een kind praten over de achtergrond van het verhaal, wat voor oplossingen ze zelf zouden kunnen verzinnen, en je kan het er over hebben welke dieren wel of niet een rol spelen in het verhaal, en of dat een grote rol is of een kleine. Er valt zo heel wat plezier te beleven met dit boek. Je zou bijna vergeten dat het eigenlijk bedoeld is als een wijze les, want jong geleerd is (misschien) oud gedaan!

Judith Koppens is leerkracht in het basisonderwijs, en weet dus heel goed wat kinderen leuk vinden, en wat geschikt is voor welke leeftijd. Die ervaring verwerkt zij in haar boeken.
Over Andy Engel vind ik helaas niets, maar wel weer over de illustratrice van dit boek: Nynke Mare Talsma (Delfzijl, 1975) Zij heeft al vele kinderboeken, educatieve uitgaven en omslagen voor jeugdboeken verlevendigd. De materialen die ze veel gebruikt zijn aquarel, pen en inkt. Daarnaast gebruikt ze ook technieken als etsen, linosnede en collage. Tegenwoordig werkt ze in haar atelier-aan-huis in Apeldoorn.

ISBN 9789044827835 | Hardcover | 24 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2016
Afmeting 26,8 x 25,7 cm | Leeftijd: 5+

© Marjo, 17 juli 2017