Anneriek van Heugten

De zomerstreken van Jens en Lin De zomerstreken van Jens en Lin
Jens en Lin: Deel 4

Helaas alweer het laatste boek in de leuke seizoenserie van Anneriek van Heugten. Deze keer mogen we de avonturen van Jens en Lin gedurende de zomermaanden meebeleven. Het begint al bijzonder, Jens en Lin mogen mee naar de oom en tante van hun vriendje Ivo. Daar worden schapen geschoren en oom Ronald houdt een wedstrijd met de schaapherder, wie het eerst vijf schapen geschoren heeft... oom Ronald ligt aan kop maar dan is er een schaap die niet veel zin heeft om geschoren te worden. Als het schaap half geschoren is weet ze te ontsnappen. Het is nog heel lastig om het schaap te pakken te krijgen. Gelukkig kent schaapsherder Bart een trucje.

Als het warm buiten is mogen Jens en Lin in het opblaasbadje en oma Chang, de oma van Lin,  heeft ook nog een echte tent op zolder, daar mogen ze in spelen en 's nachts in blijven slapen. Dat is best wel een beetje eng maar ook wel heel erg leuk.
Lin mag met Jens mee op vakantie naar zee en daar betrappen ze een winkeldief. Ze worden echte helden genoemd en krijgen een mooie beloning! Weer thuis spelen ze lekker op zolder met de verkleedkleren van oma Chang, daar zitten ook drie heel bijzondere jurken bij waar oma een verhaal over vertelt. Ze mogen ook een dag mee met de opa en oma van Jens en arme opa komt klem te zitten op de glijbaan, als ze hem maar loskrijgen...

Het is opnieuw een erg prettig boek met vijftien verhalen over de dikke vrienden Jens en Lin. De kinderen gaan barbecuen, halen kattenkwaad uit en genieten van de heerlijk zomer. Achterin het boek staan weer leuke knutseldingen. Hoe je een piratenvlag kunt maken, een mooi fotolijstje van schelpen, een vlieger, een banaankokosmilkshake en een lieveheersbeestje.

Sanne te Loo heeft fraaie en grappige afbeeldingen bij de verhalen gemaakt zoals van het schaap dat half geschoren is of van Jens en Lin op zolder in hun verkleedkleren. Jammer dat de serie rond is, van mij hadden er nog wel een paar boeken over Jens en Lin mogen verschijnen.

ISBN 9789044813364 | Hardcover | 107 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2010
Leeftijd: 4+

© Dettie, 27 juli 2010