Anneriek van Heugten

De lentekriebels van Jens en Lin De lentekriebels van Jens en Lin
Jens en Lin: Deel 1

Het eerste deel van de serie over Jens en Lin.
Jens is net verhuisd en fietst en beetje door zijn nieuwe straat. Aan de overkant van hun huis is een speeltuintje en eigenlijk wil Jens daar best wel spelen maar er zijn al vier andere kinderen aan het spelen. Jens durft niet zo goed naar ze toe te gaan. Maar dan komt een meisje naar Jens toe gelopen. Ze heeft twee dunne, pikzwarte vlechtjes en donkere ogen die een beetje schuin staan.

'Hoi' zegt ze. 'Hoe heet jij?'
'Jens', antwoordt Jens verlegen.
'Hoeveel jaar ben jij?' vraagt het meisje weer.
'Zes', zegt Jens.
'Ik ook.' Het meisje bekijkt Jens van top tot teen.
'Ik ben Lin' zegt ze dan. 'Jij bent nieuw hè?'

En zo begint de vriendschap tussen jens en Lin die na deze dag onafscheidelijk zijn en allerlei avonturen beleven zoals met buurman Zeerover.
Volgens Lin heeft deze buurman een schatkaart aan de muur hangen en lang wit haar in een paardenstaart en een papagaai. Maar de kinderen uit de straat vinden hem een beetje eng. En opeens zien ze buurman Zeerover, hij laat zijn hond uit. Jens vraagt zomaar ineens of hij een echte zeerover is. Buurman moet heel erg hard lachen en vertelt dan dat hij kapitein was van een schip. En die schatkaart dan? Wil Jens nog weten. Voor buurman Zeerover is het wel een schatkaart maar het is geen échte schatkaart vertelt hij. Maar Lin gelooft nog steeds niet helemaal dat hij geen échte zeerover is...

De twee kinderen hebben het samen heel erg leuk. Vooral als Jens een echt kippenhok in de tuin krijgt. Hij en Lin mogen samen kippen uitzoeken. Ze vinden het prachtig! Lin kiest Witje een bruine kip met een witte bips en Jens kiest voor zichzelf Tok. De papa en mama van Jens hebben zelf ook een eigen kip. Gelukkig is het gauw Pasen dan kunnen ze de eieren van hun eigen kippen schilderen... dat doen ze op school en de juf gebruikt heel aparte dingen om de eieren een kleurtje te geven.
En dan is het 1 april. Jens en Lin hebben een heel goede grap bedacht! Ze moeten zo lachen dat ze er buikpijn van krijgen.

Lins ouders hebben een Chinees restaurant en Jens vindt het heel leuk als hij daar mag helpen. De oma van Lin, Oma Chang,  maakt altijd gelukskoekjes. Dat zijn koekjes met een briefje er in. Op dat briefje staat een wens of een voorspelling maar voor een verjaardagsfeestje kun je ook opdrachtjes voor de gasten in stoppen, en... achter in het boek staat het recept van die koekjes! Ook staat er hoe je een nestkastje kunt maken of een juwelendoosje maar kun je op dezelfde manier als juf Clara de eieren schilderden, want hoe ze dat deed staat ook achter in het boek.

Elk verhaal over Jens en Lin beslaat vijf pagina's (pocketformaat). Bij elk verhaal staan ook leuke zwart-wit illustraties van Sanne te Loo. Een erg leuk boek om uit voor te lezen voor kinderen vanaf 4 jaar. Kinderen vanaf 7 jaar kunnen dit boek zelf lezen.

ISBN 9789044808551 | Hardcover | 95 pagina's | Clavis Uitgeverij | maart 2008
Leeftijd: 4+

© Dettie, 12 juli 2010