Helen Vreeswijk

Toon alleen recensies op Leestafel van Helen Vreeswijk in de categorie:
Helen Vreeswijk op internet:

Vermist Vermist

Stage lopen op de Filipijnen! Hoe kom je op het idee! Maar Anouk, Liz en Ramona staan te popelen, als zij in het kader van hun studie aan de LLO Fanny Blankers-Koen Academy mogen vertrekken. Ze gaan les geven aan verschillende kindertehuizen, waar weeskinderen wel een afleiding kunnen gebruiken. Ook Paul en Hugo gaan mee, in totaal vijf jongeren van zeventien/achttien jaar. Reuze spannend natuurlijk!  Zeker omdat ze weten dat enkele jaren eerder twee meisjes in de rimboe zijn verdwenen. Alleen hun tassen werden teruggevonden.

Op Davao City worden ze opgewacht door een oudere vrouw, Heidi heet ze, die hen voorstelt aan John, een donkere man die hun gids en chauffeur zal zijn.  Wat ze dan nog niet weten is dat John een andere agenda heeft dan Heidi, die echt van plan is om de jongelui veilig naar het resort te brengen. De reizigers stappen van hun busje over in bootjes en die blijken heel ergens anders aan te meren. John verdwijnt, met de twee jongens! En de vier vrouwen blijken overgeleverd te zijn aan een inheemse stam. Wat zijn die mensen met wie ze niet kunnen communiceren met hen van plan? Dan blijkt een van de vrouwen van de stam wel degelijk Engels te kunnen spreken: zij is een van de Duitse meisjes die verdwenen is! Is zij bereid om te helpen?

Anouk is vastbesloten om te ontsnappen, maar voorlopig worden ze veel te goed in de gaten gehouden.  Maar de plannen van de stam zinnen haar helemaal niet, en op een dag ziet ze de kans schoon.
Intussen worden de jongeren natuurlijk vermist, en is de politie ingeschakeld in de persoon van commissaris Bandau. Maar dan blijkt dat de Filipijnen naam waar maken: het is een corrupt land.
Zullen de jongelui nog ooit terug komen in Nederland?

De stijl van Helen Vreeswijk is eenvoudig, vlot geschreven en spannend. Voor de echte lezer zit er weinig tot geen uitdaging in dit verhaal. Er wordt veel verteld over het leven in de rimboe, over de stammen onderling en hun manier van leven. Als jonge lezers geen interesse hebben in vreemde landen, haken zij misschien wel af, want ik betwijfel of het verhaal over de meiden sterk genoeg is.
Er wordt een vervolg aangekondigd aan het einde, hetgeen de onbeantwoorde vragen verklaart.  En wie weet nieuwsgierig genoeg maakt om het vervolg te willen lezen!

Helen Vreeswijk is getrouwd, heeft twee dochters en woont in een klein dorpje in Gelderland. Zij geeft lezingen op scholen over werken bij de politie en de onderwerpen van haar boeken.

ISBN 9789000352517 | Hardcover | 304 pagina's | Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum | september 2016