David Baldacci

Toon alleen recensies op Leestafel van David Baldacci in de categorie:

De voltooiing De voltooiing
Vega Jane: deel 1

Bij de naam David Baldacci denk ik aan spannende thrillers vol actie en gespierde helden. Deze auteur schrijft in hoog tempo het ene na het andere succesvolle boek. Zijn boeken zijn in 45 talen vertaald en meer dan 100 miljoen exemplaren gingen wereldwijd als warme broodjes over de toonbank. Het lezerspubliek van David Baldacci was al omvangrijk maar sinds het boek De voltooiing (The Finisher) zijn weg naar de boekwinkels vond, zijn daar nog veel meer lezers bijgekomen. De voltooiing is namelijk niet zomaar een thriller. Het is een fantasy-thriller. Een boek voor jong en oud dat in de Verenigde Staten op nummer één binnenkwam op The New York Times Children's Middle Grade Bestseller List. Binnenkort wordt het boek verfilmd.

De voltooiing
is het eerste deel van de Vega Jane-reeks. Vega Jane is een veertienjarige Bitterling. Bitterlingen zijn brave lieden die in het Bitterbos wonen. Groter dan het Bitterbos, is de wereld niet. Het bos wordt omgeven door het Moeras. Geen enkele Bitterling waagt zich vrijwillig in dat gebied want iedereen weet dat het Moeras levensgevaarlijk is. Wie het Moeras betreedt, keert nooit meer terug. Vega Jane is dan ook verbijsterd wanneer ze op een ochtend iemand het Moeras in ziet rennen. Het is Quentin Herms, een dierbare familievriend en Vega Janes mentor in de Fabriek – waar ze siervoorwerpen voor rijke Bitterlingen maken.

Het dorpje van de Bitterlingen wordt bestuurd door de Raad. Zij bepalen hoe het leven van de Bitterlingen eruitziet en het volkje doet keurig wat hen opgedragen wordt. Vreemd genoeg denkt de Raad dat Vega Jane meer over de verdwijning van Quentin Herms weet. Ze zetten haar onder druk maar Vega Jane laat niks los. Ze weet simpelweg niet waarom Quentin is verdwenen. Ze begrijpt niet waarom hij het gevaarlijke Moeras in rende. Wat Vega Jane niet vertelt is dat Quentin een kaart voor haar heeft achtergelaten. Een kaart van het Moeras. Vega Jane weet dat ze misschien wel in het Valgat (de gevangenis) belandt als iemand de kaart ontdekt. Ook heeft Vega Jane een boek gevonden waarin allerlei vreemde wezens beschreven worden. Gevaarlijke wezens die in het Moeras huizen. Ook op het bezit van het boek staat ongetwijfeld een fikse straf. Toch houdt Vega Jane haar mond. Ze is anders dan de meeste Bitterlingen. Vega Jane is niet zo volgzaam als Bitterlingen geacht worden te zijn. Haar tegendraadsheid zal haar duur komen te staan.

Na de verdwijning van Quentin verandert het leven van Vega Jane ingrijpend. Voor haar ogen verdwijnen haar doodzieke ouders uit Zorg en haar broertje John wordt door een vrouwelijk lid van de Raad, Morrigone, in huis genomen. De elfjarige John blijkt extreem intelligent te zijn en ontwerpt een enorme verdedigingsmuur. Alle Bitterlingen moeten helpen met de bouw van de muur die gevaar uit het Moeras moet weren. De kleine John ontpopt zich tot een keiharde toezichthouder. Vega Jane kent haar broertje nauwelijks terug. Is de lieflijke Morrigone eigenlijk wel te vertrouwen? Vega Jane ontdekt dat Morrigone over vreemde krachten beschikt maar zij is niet de enige. Ook Vega Jane zelf is niet de doodgewone Bitterling die ze dacht te zijn. Wanneer ze vervolgens ontdekt dat de Fabriek een dekmantel is, is er geen weg meer terug. Het gevaarlijke Moeras lonkt maar de Raad zal haar niet zomaar laten gaan.

De beroemdste fantasy-boeken zijn toch wel de boeken van J.R.R. Tolkien (1892 – 1973). Hij werd wereldberoemd met de boeken De Hobbit en In de ban van de Ring. In 1997 blies auteur J.K. Rowling het genre met de Harry Potter-reeks nieuw leven in. Sindsdien schieten fantasy-boeken als paddenstoelen uit de grond. Is er nog wel ruimte voor nóg een fantasy-reeks? Mijn antwoord op deze vraag luidt volmondig “Ja”. David Baldacci levert met zijn Vega Jane-reeks een waardevolle en welkome aanvulling op dit heerlijke genre. Ik heb De voltooiing verslonden. Het staat bol van spanning, mysterie en originaliteit. Het meeslepende verhaal heeft me helemaal te pakken en ik hunker naar het volgende deel. Wordt David Baldacci de nieuwe fantasy-ster? Het zou zomaar kunnen!

ISBN 9789400505179 | Paperback | 407 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | juni 2015
Vertaald door Fanneke Cnossen | Leeftijd: 15+

© Annemarie, 09 augustus 2015