Aidan Chambers

Toon alleen recensies op Leestafel van Aidan Chambers in de categorie:
Aidan Chambers op internet:

Dit is mijn dag Dit is mijn dag

In dit boek staan zestien korte verhalen over uiteenlopende onderwerpen. Ze zijn allemaal anders en passen toch uitstekend bij elkaar. Allen hebben gemeen dat de gebeurtenis in het verhaal niet snel vergeten zal worden. Het eerste verhaal, Dit is mijn dag, gaat over een meisje dat door haar familie als een dienstmeisje wordt behandeld omdat ze het resultaat is van een slippertje van haar moeder. Elke dag weer moet ze opdraven om klusjes voor haar moeder en twee zussen op te knappen. Tot die ene dag dat ze besluit: Dit is míjn dag.

Er zijn grappige, ontroerende, spannende en spookachtige verhalen in het boek te vinden. Het zoenspel gaat over een meisje dat bij haar oom en tante logeert. De verlegen jongen in het huis ernaast zoekt contact met haar. Omdat het meisje, behalve in de achtertuin, niet buitenshuis komt denkt hij dat ze ook moeite heeft met het leggen van contacten. In werkelijkheid is er iets heel anders aan de hand en had hij beter uit haar buurt kunnen blijven. Het verhaal De toren krijgt een spookachtige wending terwijl Afgedankt de lezer aan het denken zet over een maatschappelijke kwestie.

De verhalen zijn stuk voor stuk sterk en krachtig neergezet door auteur Aidan Chambers. Ze zijn origineel, afwisselend en boeiend. Wie het leest zal griezelen, meeleven, nadenken, schrikken en lachen. Er staan ook een aantal verhalen in die vallen onder flash fiction, ook wel ZKV (zeer korte verhalen) genoemd. Een flash fiction is een compleet verhaal dat uit niet meer dan duizend woorden bestaat. Een behoorlijke uitdaging waar Chambers met vlag en wimpel voor geslaagd is.

Het boek is bedoeld voor young-adults, de personen in het boek zijn tussen de veertien en zeventien jaar oud. Wie dit boek echter ziet slingeren in de kamer van zoon, dochter, neefje of nichtje raad ik aan het op te pakken om het vervolgens zelf ook te lezen. De stijl en kwaliteit van de verhalen zal ook de volwassen lezer aanspreken. Dit is mijn dag is een prima verhalenbundel met een uitstekende selectie korte, en zeer korte, verhalen.

ISBN 9789045112213 | Paperback | 176 pagina's | Querido Kinderboeken | augustus 2011
Vertaald door Annelies Jorna | Leeftijd: 15+

© Annemarie, 15 december 2011