Vrank Post

Toon alleen recensies op Leestafel van Vrank Post in de categorie:
Vrank Post op internet:

Bad boys for life! Bad boys for life!

De titel verwijst naar de films 'bad boys'. Ik heb die niet gezien, en gezien de rol in dit boek hoef ik daar geen verandering in te brengen. Het is een hard verhaal dat Vrank Post vertelt, hard, maar helaas akelig realistisch. Ook al zal het niet zo op de vrij simpele manier - zoals beschreven - kunnen gebeuren (toch?), de kern is de werkelijkheid.

Omar, een jongen van Marokkaanse afkomst dringt met een bom om zijn middel en een machinegeweer een bank binnen, waar hij het personeel op de grond dwingt, alle ontsnappingswegen blokkeert en zijn eisen stelt. Hij wil dat een bepaalde DVD op het journaal te zien is, en de belofte dat Nederland niet meer mee zal doen in Afghanistan. Als een jongen, Joost,  langskomt met koffie, blijkt deze onvoorziene gebeurtenis een hereniging van twee oude vrienden.

De Marokkaan Omar en de Nederlander Joost hebben samen in een jeugdgevangenis gezeten. Omar zat al een straf uit, Joost wachtte op zijn proces. Tussen de gebeurtenissen in het bankkantoor door, krijgt de lezer dan vooral het verhaal voorgeschoteld van de jongeren die al of niet terecht in zo'n inrichting belanden.
Het zijn geen rustige jongeren die daar zitten, ze hebben behalve het specifieke probleem waarvoor ze zitten, een onstabiele achtergrond, en bepaalde karaktertrekken die het leven niet gemakkelijker maken. Omar hanteert een agressieve manier van praten, waar Joost aanvankelijk doorheen lijkt te prikken. Maar als het meisje dat door Omar - overigens tegen haar zin - geclaimd wordt, meer belangstelling toont voor Joost dan Omar als wenselijk ziet, loopt het helemaal fout. Als Joost hem nu vertelt over het verloop van zijn proces, blijkt Omar niet te weten wat hij aangericht heeft. Dat is de makke van deze jeugd: ze overzien de gevolgen van hun daden niet.

Vrank Post werkt zelf in gedwongen hulpverlening en weet waar hij over praat. Dat proef je tijdens het lezen van dit boek.
Maar er is meer: Het verhaal van Omar, over hoe hij de fanaticus is geworden die hij nu is, leidt ons naar Afghanistan.  Vrank Post doet een boekje open over de oorlog aldaar. Dit komt waarschijnlijk niet uit eigen ervaringen. Is het waar wat hij ons daar vertelt over de handelswijze van de Westerse soldaten?
Een hard verhaal over terreur, over de problemen waar jongeren, vooral de allochtonen, mee te maken krijgen, en waar geen echte oplossing voor is.

'Koffie!' roept een puisterige jongen die een trolley met koffiekannen, theekannen en kopjes de gang in duwt. Zijn blouse is enigszins gekreukt en ondanks de bijpassende broek maakt hij een wat slonzige indruk.' HANDEN IN DE LUCHT EN WEG BIJ DIE KAR!' schreeuwt de gewapende jongeman. De koffiejongen trekt wit weg en steekt zijn handen hoog in de lucht. ' KOM HIERHEEN!' gebiedt de jongemann. Als versteend blijft de koffiejongen staan.
'Kom hierheen!'
De jongeman klinkt wat rustiger als hij op de koffiejongen afloopt en hem met één hand bij de koffiekar wegtrekt. De jongen die nog steeds stijf met zijn handen in de lucht staat, kijkt hem verschrikt aan. De verwarring rent over zijn gezicht. Even is het stil. Dan klinkt het: 'Omar... OMAR?'
'Yallah! Fuck, Joost wat doe jij hier, debiel, met je koffiekarretje? Yallah! '

ISBN 9789022322536 | Paperback | 181 pagina's | Uitgeverij Manteau | maart 2008
Vanaf 13 jaar