Ubald Seveke

Toon alleen recensies op Leestafel van Ubald Seveke in de categorie:
Ubald Seveke op internet:

Waarin Nordin Waarin Nordin

Deze recensie kan niet anders dan beginnen en eindigen met lovende en bewonderende woorden voor de illustraties, en de vormgeving van dit boek. De schrijver is tevens grafisch vormgever van professie, en dat spat van dit boek af. De illustraties zijn werkelijk prachtig, in terrakleurige tinten. Kunst. Het is met zichtbaar vakmanschap en plezier gemaakt, je blijft er in bladeren en nieuwe details ontdekken, zelfs als het boek al  uit is.

Het verhaal is een magisch sprookje. Een sprookje compleet met een ontvoerde prinses, een zevenkoppige vuurspuwende draak, een geheimzinnige magische grijsaard, een blauwe knikker met magische krachten, en zelfs, met een knipoog naar Kleinduimpje, rozijnen in plaats van broodkruimels. Mocht u dit boek echter aan uw kleine kinderen voor willen lezen, dan zal ik u dit plechtig ontraden. Zij zijn expliciet niet de doelgroep, het boek bevat iets te veel oorlog, gruweldaden en doden om een gezellig sprookjesboek te zijn. De lezer moet op zijn minst de basisschool verlaten hebben. Een bovengrens voor dit boek is er echter niet. Ik als volwassenen heb er zeer van genoten.
Het een coming of age-verhaal, in een sprookjesdecor. Een jongeman, Nordin, schoenlapper van beroep, krijgt een  onmogelijke opdracht, waardoor hij dingen moet doen die hij eigenlijk niet kan en durft. Doordat hij toch steeds tegen alle logica in, vertrouwen in eigen kunnen toont, een boodschap die hem door het verhaal heen telkens weer wordt toegefluisterd, verslaat hij tot zijn eigen verbazing draken, ontsnapt hij meerdere malen aan een gruwelijke dood, en blijkt hij zelfs te kunnen vliegen. Dat laatste met behulp van wat uilenballenbouillon, maar ook om daar op te durven vertrouwen heb je het nodige geloof nodig:

“Of je voor  vliegen nu echt uilenballenbouillon nodig hebt is eigenlijk nooit voor de volle honderd procent bewezen. Het uitgangspunt  voor iedere vlieger is het rotsvast onwrikbare geloof  in eigen kunnen. Het is dan ook heel goed mogelijk dat het drinken van uilenballenbouillon slechts een mentaal zetje in de rug geeft. Uiteindelijk, zoals je in vliegen moet geloven om het te kunnen, moet je ook in uilenballenbouillon kunnen geloven. Zo werkt elk geloof.”

Onderweg komt hij uiteraard veel samenzweerders en duistere machten tegen, en belandt hij in politieke complotten die je als lezer zelfs bij het dichtslaan van dit boek nog niet helemaal hebt kunnen doorgronden. Het boek lonkt wat mij betreft dan ook naar een vervolg. Sterk vond ik de  verhaallijn en de spanningsboog, ik blééf lezen.
Iets minder sterk vond ik hier en daar de schrijfstijl, de schrijver wisselt regelmatig van oude, gedragen taal naar moderne spreektaal. Hij lijkt zijn ‘toon” nog een beetje te moeten vinden, maar moet wat mij betreft zeker met schrijven doorgaan om zo zijn eigen vaste stijl te vinden. Graag dus nóg een boek, met als het even kan nóg meer van dit soort werkelijk prachtige illustraties.

ISBN 9789089480248 | Paperback | 286 pagina's | Uitgeverij Augustus | 2012
Leeftijd: 13+

© Willeke, 05 november 2012