Simone Smit

Toon alleen recensies op Leestafel van Simone Smit in de categorie:
Simone Smit op internet:

Het laatste uur Het laatste uur

We beginnen met een soort proloog, maar dan twaalf dagen na het echte verhaal: In Los Angeles bevindt zich ene John O. die zijn oom Bruce vertelt over een jongen die Ben Veerman heet.

'Als je die naam in het Engels vertaalt, krijg je 'I am the Ferryman', zegt John O. (-) Welnu, die Ben Veerman is net zomaar een joch van zestien. Zijn naam verraadt wie hij is. Hij is de boodschapper van de dood'

Ben is de hoofdpersoon van het verhaal dat volgt. Hij is een middelbare scholier, en zit op het Frater Fernantius College in Volendam. Samen met zijn vriend Harry heeft hij plannen om een cabaretact te gaan maken. Ze oefenen eerst op school, maar op het moment dat de rector hen maant dat ze te grof worden en beter kunnen stoppen, bedenkt Ben dat ze aan talentenjachten mee moeten gaan doen.
En dan haakt Harry af. Ben, zwaar teleurgesteld, dat hij in de steek gelaten wordt voor een meisje, drinkt zich een stuk in zijn kraag. Als hij dronken op de scooter naar huis gaat, krijgt hij een ongeluk en belandt in het ziekenhuis, waar men denkt dat hij dood is. Dat blijkt niet zo te zijn, maar Ben zou Ben niet zijn als hij daar niet een 'typisch voor Ben' -ding van maakt. Met verrassende gevolgen, waarvan de liefde er een is.

Intussen volgen we nog twee verhaallijnen: die van John O, die denkt dat hij de zoon van God is (en dat valt niet mee, verzucht hij) en die de nieuwe president van Amerika wil worden. Maar wee degene, die hem dwars lijkt te zitten.
En dan is er nog die groep moslims die op een geheime plaats bij elkaar komen en een aanslag beramen. Dat moet in Volendam, op 11 mei gebeuren.  Deze drie lijntjes passen precies in elkaar als de ontknoping volgt.

Een literaire jeugdthriller zegt de flap. Er is duidelijk nagedacht over de plot. Misschien wel een beetje té, er is niets 'toevallig'.  Alle losse draadjes van het begin komen keurig bij elkaar, vaak toch net iets anders dan de lezer verwachtte. Er wordt een vlotte en speelse stijl gehanteerd, met aardige grapjes (Fernantiuscollege, de Volendamse zanger John Tol, de nieuwe restaurantketen met de aparte gerechten op het menu enz). Door de cliffhangers en de humor is dit een erg leuk boek geworden.

Simone Smit is een geboren en getogen Volendamse en studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens haar studie hield ze een weblog bij waarin ze bestaande misdaad verhalen en -boeken analyseerde en recenseerde. Simone ontdekte dat er maar weinig goede literaire jeugdthrillers voor jongeren bestaan en besloot deze zelf te gaan schrijven. Dit resulteerde in haar ijzingwekkende debuutroman: Het laatste uur.

ISBN 9789048802845 | Paperback | 176 pagina's | Uitgeverij Moon | oktober 2009
Leeftijd: 14+

© Marjo, 28 maart 2010