Oliver Bowden

Toon alleen recensies op Leestafel van Oliver Bowden in de categorie:
Oliver Bowden op internet:

Assassis's creed Renaissance Assassis's creed Renaissance

De aloude strijd tussen goed en kwaad wordt deze keer tegen de achtergrond van de vijftiende eeuw en Italië gevoerd.

We beginnen en eindigen in Florence: de stad staat onder de leiding van de Medici’s. Lorenzo de Medici heeft veel moeite om de rivaliteit tussen de families de Pazzi en de Auditores in de hand te houden. De jonge mannen van de families leiden ieder een bende, die steeds als ze elkaar tegenkomen, al dan niet met opzet, aan het vechten slaan. Als blijkt dat het meisje waar Vieri de Pazzi een oogje op heeft, de voorkeur geeft aan Ezio Auditore is Leiden in last. Nou ja, Florence dus.

Ezio moet zien hoe zijn vader en broers terechtgesteld worden, en kan maar net zijn moeder en zus in veiligheid brengen. Natuurlijk weet de vijand dat hij nog in leven is, dus ook hij vlucht. Kort ervoor heeft zijn vader hem documenten toevertrouwd, die naar Lorenzo de Medici gebracht moeten worden. Lorenzo vertelt hem wie zijn vader werkelijk was, en wat precies de achtergrond is van de vete tussen de families. Ezio vlucht naar Venetië, in gezelschap van Leonardo Da Vinci, wetend dat zijn vijanden achter hem aan zitten. Een ervan is de geheimzinnige man die hij opgemerkt had bij de terechtstelling. Maar gelukkig heeft hij ook medestanders. Mensen die hem leren hoe hij zich te weer kan stellen, hoe hij moet vechten. Daar is ook Leonardo handig, want die is in staat om de meest vernuftige wapens te fabriceren.

De strijd tussen twee partijen, de orde van de Assassijnen, en de orde van de Tempeliers zijn de basis van dit spannende actieverhaal. Een mensenleven is niet veel waard, er vallen nogal wat doden. Moord en doodslag, marteling en terechtstellingen, het is schering en inslag.

We komen een aantal historische figuren tegen: de monnik Savonarola, paus Rodrigo Borgia, Macchavelli en natuurlijk Leonardo Da Vinci. Die figuren doen in het verhaal grotendeels wat ze in werkelijkheid ook deden, zoals het hele tijdsbeeld gelukkig klopt.

Het verhaal blijkt gebaseerd te zijn op een videogame, dat ik dus helemaal niet ken en ook niet zal leren kennen. Als er in het boek al zoveel doden vallen, dan weet ik het wel. In het boek kan je daar een beetje doorheen lezen, en je vooral richten op de tweedracht tussen de twee ordes. Er is ook sprake van een stuk van Eden, hetgeen nog wat toverij oplevert. Voor mij was vooral de historische lijn interessant, maar ik denk zomaar dat er veel liefhebbers zijn voor dit spannende boek.

ISBN 9789026128400 | Hardcover | 544 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juni 2011
Leeftijd: 13+

© Marjo, 25 juli 2011