Monica Hesse

Toon alleen recensies op Leestafel van Monica Hesse in de categorie:

Ik zal je vinden Ik zal je vinden

Amsterdam, 1943: Hanneke Bakker mist haar vriend Bas nog elke dag. Ze voelt zich schuldig en durft niemand te vertellen dat het haar schuld is dat hij gesneuveld is. Ze weet niet of ze ooit nog van het knagende verdriet in haar binnenste verlost zal worden. Hanneke is nog jong maar haar ouders leunen op haar. Haar ouders beseffen niet dat ze bevoorrecht zijn. Ze weten niet dat Hanneke extraatjes voor haarzelf en haar ouders regelt. Extraatjes die voor andere mensen niet zo vanzelfsprekend zijn.

Hanneke werkt bij een uitvaartonderneming. Haar baas is tevens actief op de zwarte markt en Hanneke helpt hem. Samen brengen ze schaarse producten aan de man. Door de oorlog zijn veel producten niet of nauwelijks te verkrijgen. Vooral rijke mensen betalen flinke bedragen om hun favoriete artikelen te bemachtigen. Dankzij de zwarte handel hebben Hanneke en haar ouders het goed. Gevaarlijk is het wel. Hanneke mag natuurlijk niet betrapt worden. Ze weet inmiddels precies hoe ze met haar frisse jonge uiterlijk de aandacht van de Duitse soldaten van haar pakketjes af moet leiden.

Op een koude winterdag brengt Hanneke een bezoekje aan mevrouw Janssen die worstjes heeft besteld. Mevrouw Janssen treuzelt en wil dat Hanneke een kopje koffie blijft drinken. Ze heeft koffie gezet van echte koffiebonen en ze serveert er zelfs stroopwafels bij. Er is iets aan de hand. Heeft ze Hanneke soms verraden en probeert ze tijd te rekken tot de Duitsers er zijn? Hanneke wordt er zenuwachtig van. Dan komt de aap uit de mouw: mevrouw Janssen heeft hulp nodig. Ze zegt dat Hanneke iemand voor haar moet vinden.

Mevrouw Janssen vertelt dat ze de politie niet kan inschakelen. Het gaat namelijk om een vermiste onderduiker. Ze heet Mirjam Roodveldt en is nog maar een tiener. Mirjam zat met haar ouders ondergedoken in het bedrijf van meneer Janssen. Iemand heeft de onderduikers en ook meneer Janssen verraden. Nu zijn ze allemaal dood, op Mirjam na. Het doodsbange meisje vluchtte naar het huis van mevrouw Janssen die haar vervolgens verstopte in een geheime ruimte achter de provisiekast. Drie weken lang hield Mirjam zich schuil maar nu is Mirjam weg. Toen mevrouw Janssen na een bezoekje aan haar buurvrouw thuiskwam, was Mirjam verdwenen. Als Hanneke haar niet vindt, zal het meisje ongetwijfeld in handen van de SS vallen.

Het is niet eenvoudig om een verdwenen Joods meisje te vinden. Het is gevaarlijk. Hanneke probeert contact te leggen met mensen die haar verder kunnen helpen en ze maakt kennis met leden van het verzet. Hanneke ontdekt dat ze naïef is geweest. De oorlog is veel erger dan ze, vanuit haar betrekkelijk veilige positie, beseft heeft. Joodse mensen worden bijvoorbeeld verzameld in de Hollandsche Schouwburg waar ze dagenlang onder erbarmelijke omstandigheden op transport naar een concentratiekamp wachten. Pas als Hanneke de schouwburg weet binnen te dringen beseft ze dat het allemaal veel, veel erger is dan ze voor mogelijk heeft gehouden.

Op de kaft van Ik zal je vinden staat dat het boek interessant is voor fans van De boekendief maar daar ben ik het niet mee eens. Beide boeken gaan over de oorlog maar meer overeenkomsten zijn er eigenlijk niet. Het vreemde is dat Hanneke alleen geïnteresseerd in Mirjam blijft. Ze wil Mirjam redden maar ze heeft er geen behoefte aan ook andere Joden te helpen. Ook niet wanneer ze weet wat hen te wachten staat. Ze komt niet heel sympathiek over. Gelukkig bieden de leden van het verzet een beetje tegenwicht. Zo helpt Hanneke onbewust een Joodse baby bij nieuwe ouders onder te brengen. De auteur heeft op deze manier het verhaal van Walter Süskind in dit boek verwerkt.

Monica Hesse, de schrijfster van dit boek, is geboren en getogen in Amerika. Ze werkt voor The Washington Post. Het is goed te merken dat het boek niet door een Nederlander is geschreven. Zo staat er informatie over Nederland in het boek die voor Nederlanders vanzelfsprekend is. Achterin het boek staat zelfs een korte uitleg over de Tweede Wereldoorlog. Ik zal je vinden biedt een vlot geschreven verhaal over een tiener in oorlogstijd maar er zijn betere boeken over dit onderwerp.

ISBN 9789045209722 | Paperback | 334 pagina's | Karakter Uitgevers | april 2015
Vertaald door Marion DrolsbachVanaf 14 jaar

© Annemarie, 08 juli 2015