Mark Frost

Toon alleen recensies op Leestafel van Mark Frost in de categorie:

De Paladijnse Voorspelling Deel 3 Een onwaarschijnlijke vijand De Paladijnse Voorspelling Deel 3 Een onwaarschijnlijke vijand

Will kan zich bijna niet meer voorstellen dat hij eens een gewone tiener was. Sinds zijn ouders zijn ontvoerd, is alles veranderd. Op zijn nieuwe school, het Centrum, is Will tot de ontdekking gekomen dat er iets vreemds met hem aan de hand is. Hij kan warmte detecteren en zich ongekend snel voortbewegen. Tijd om van de schrik te bekomen, is hem niet gegund. Het Centrum lijkt contacten met een buitenaardse levensvorm te onderhouden. Will maakt onderdeel van iets groters uit, iets dat hij nauwelijks kan bevatten.

Ook Wills vrienden Ajay, Nick en Elise beschikken over bijzondere krachten. Ajay is bovenmenselijk intelligent, Nick is supersterk en Elise kan gedachten en beelden in iemands hoofd projecteren. Ook kunnen Nick en Elise zonder hardop uitgesproken woorden met elkaar praten. In een wereld waarin de muren oren lijken te hebben, komt dat bijzonder goed van pas. Will en zijn vrienden zijn constant op hun hoede. Nadat ze tot de ontdekking zijn gekomen dat hun vriendin Brooke in werkelijkheid een giftige spion is, vertrouwen ze vrijwel niemand meer.

Nog niet zo lang geleden hebben Will en zijn vrienden ontdekt dat de inwoners van de wereld Nooit-Bestaan het op de aarde hebben voorzien. Een geheim genootschap steunt hun snode plannen. De leden van het genootschap zijn meedogenloos en proberen een slaatje uit het hele gebeuren te slaan. Zo beschikt het genootschap inmiddels al over heel wat buitenaardse technologieën. Tot Wills grote afschuw heeft hij ontdekt dat Franklin Greenwood, de grootste slechterik van allemaal, zijn opa is.

Will besluit het spelletje mee te spelen. Hij zoekt zijn grootvader regelmatig op en doet net of hij aan zijn kant staat. Greenwood reageert enthousiast op de toenaderingspogingen van zijn kleinzoon en wordt steeds loslippiger. Terwijl Will steeds meer informatie over het Nooit-Bestaan en de buitenaardse technologieën verzamelt, beraamt hij samen met zijn vrienden, in het grootste geheim, een reddingsmissie. Zijn beste vriend Dave is in handen van de vijand gevallen. Hij bevindt zich ergens in het Nooit-Bestaan. Dave slaagde er enige tijd in belangrijke boodschappen aan Will door te geven maar nu is het stil. Is Dave nog wel in leven?

Will is een trouwe vriend en hij is niet van plan Dave aan zijn lot over te laten. Dat Dave niet menselijk is, doet er niet toe. Een vriend is een vriend. Ook Ajay, Nick en Elise zijn bereid te helpen. Ze beseffen inmiddels allemaal dat ze niet zomaar over bijzondere krachten beschikken. Hoewel ze hun angst nauwelijks kunnen onderdrukken, besluiten ze allemaal om met Will mee naar het Nooit-Bestaan te reizen. Ze beseffen maar al te goed dat ze hun levens op het spel zetten. Wat ze in het Nooit-Bestaan te wachten staat, weten ze niet. Wat ze wel weten is dat ze Franklin Greenwood en zijn levensgevaarlijke kornuiten moeten trotseren. Ze kunnen namelijk alleen via het hol van de leeuw naar de andere wereld reizen.

Een onwaarschijnlijke vijand is het derde en laatste deel van de reeks De Paladijnse Voorspelling. Het verhaal gaat verder waar het in het tweede deel ophield. Omdat het om een fantasyverhaal vol ongewone gebeurtenissen en personages gaat, duurde het even voor ik vat op het verhaal kreeg. Ik wist niet meer precies wat er allemaal in het tweede deel was gebeurd. Uiteindelijk kreeg ik toch de smaak te pakken, vooral omdat het verhaal iets heel eigens heeft.

Er zijn heel wat fantasyverhalen over jongeren met bijzondere krachten, vreemde werelden en griezelige monsters. Toch is Mark Frost erin geslaagd een unieke setting te creëren. Het verhaal wordt steeds spannender en de krachten van de personages verdiepen zich. Wie of wat is verantwoordelijk voor hun bijzondere gaven? Kunnen Will en zijn vrienden de waarheid wel aan? Heel fijntjes heeft de auteur een mooi en actueel moraal in het verhaal verwerkt. Ik hoop dat de jongeren die deze reeks lezen, de boodschap oppikken. Soms lijken fantasie en realiteit immers verdacht veel op elkaar.

ISBN 9789045208503 | Paperback | 367 pagina's | Karakter Uitgevers | december 2016
Vertaald door Corry van Bree | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 07 januari 2017