Mark Frost

Toon alleen recensies op Leestafel van Mark Frost in de categorie:

De Paladijnse Voorspelling Deel 2 De ondergrondse orde De Paladijnse Voorspelling Deel 2 De ondergrondse orde

Will West heeft een heftige tijd achter de rug. Zijn ouders zijn ontvoerd en vermoedelijk dood. Zelf heeft hij de gruwelijke gebeurtenissen die plaatsvonden ternauwernood overleefd. Will heeft zich de afgelopen maanden verdoofd gevoeld. Hij kan nauwelijks geloven wat hem en zijn familie is overkomen. Ook de vrienden die hij op het Centrum, zijn nieuwe school, heeft gemaakt, zijn niet gespaard gebleven. Zij kampen met dezelfde angstige gevoelens als Will. Will heeft bovendien ontdekt dat zijn ouders een geheim voor hem verborgen hielden. Een geheim dat Will een identiteitscrisis heeft bezorgd. Hij durft het niet met zijn vrienden te delen.

Will en zijn vrienden hebben nooit geweten dat er zoiets als het Nooit-Bestaan is. Een bovennatuurlijke wereld die het op onze aarde heeft voorzien. Een wereld vol monsters die op het punt staan de aarde over te nemen. Will vermoedt dat een geheim studentengenootschap, die zichzelf de Ridders van Karel de Grote noemen, er meer over weet. Er is iets vreemd met ze aan de hand. Iets duisters.

Tot hun grote schrik hebben Will en zijn vrienden ontdekt dat ze bijzondere, unieke krachten bezitten. Will zelf kan onder andere warmte detecteren, Ajay is een menselijke encyclopedie terwijl Nick enorm sterk is. Elise kan beelden in iemands hoofd projecteren en via haar gedachten met Will praten. Zij en Will voeren hele gesprekken zonder dat iemand het merkt of hoort. Brooke lijkt niet over bijzondere gaven te beschikken. Behalve dan dat ze bijzonder mooi is, aldus Will. Hij is tot over zijn oren verliefd op haar. Maar… ook Elise vindt hij wel erg leuk.

Will vermoedt dat de Ridders de sleutel tot de mysterieuze gebeurtenissen vormen. Hij wil bovendien graag nog eens in de grotten onder het kasteel dat zich vlak bij de school bevindt kijken. Helaas wordt het luik dat toegang tot de grotten geeft, goed bewaakt. Men zit duidelijk niet op pottenkijkers te wachten. Will verzint een list. Hij duikt “toevallig” tegelijk met de kasteeleigenaar bij de plaatselijke kapper op. Een praatje blijft niet uit en Will weet een vakantiebaantje op het kasteel te bemachtigen. Hopelijk lukt het hem om de omgeving van het kasteel, en het kasteel zelf, zo onopvallend mogelijk te verkennen. Will merkt al meteen dat de butler zijn aanwezigheid niet erg op prijs stelt.

Al snel trekt een vreemde foto de aandacht van de jongeren. Het is een foto uit 1937 en het is tijdens een bijeenkomst op het kasteel genomen. Tijdens een verkenningstocht door het kasteel, stuit Will op het vertrek waar de foto is genomen. Wat deed de toenmalige vicepresident in het kasteel? En hoe kan het dat er twee wel heel bekende gezichten op de foto staan? Gezichten van mensen die de tieners maar al te goed kennen. Mensen die sinds 1937 nauwelijks ouder zijn geworden…

De ondergrondse orde is het tweede deel van een trilogie. Het eerste deel heb ik niet gelezen en dat had ik beter wel kunnen doen. Ik kwam maar moeilijk in het verhaal. Er is voorafgaand aan dit deel enorm veel gebeurd en ik tastte behoorlijk in het duister over de precieze gebeurtenissen. De auteur verwijst wel regelmatig naar het vorige deel maar toch kon ik het verhaal niet helemaal volgen.

Wie netjes bij het eerste deel – De Paladijnse voorspelling - begint, zal beter over het boek kunnen oordelen. Ondanks mijn verwarring heb ik het boek echter met plezier gelezen, hoewel ik het niet bijzonder origineel vind. De ondergrondse orde is uitgebreid, spannend en mysterieus. Te uitgebreid om bij deel twee te beginnen. Will heeft behoorlijk wat aan zijn hoofd maar dat weerhoudt hem er niet van om op twee meisjes tegelijk verliefd te worden. Het staat hem niet netjes dat hij beide meisjes aan het lijntje houdt. Zal hij zijn leven nog beteren?

Auteur en scenarioschrijver Mark Frost bouwt de spanning goed op en laat het verhaal met een flinke cliffhanger eindigen. Het derde deel kan wel eens het spannendste deel van deze trilogie worden. Ik ben stiekem toch wel enigszins benieuwd naar de afloop van dit verhaal. Zal de auteur het niet te ingewikkeld maken?

ISBN 9789045210346 | Paperback | 373 pagina's | Karakter Uitgevers | februari 2016
Vertaald door Karin Pijl en Hanneke van Soest | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 16 maart 2016