Line Van Wassenhoven

Toon alleen recensies op Leestafel van Line Van Wassenhoven in de categorie:
Line Van Wassenhoven op internet:

Tarot Tarot

Line van Wassenhoven

Lilly is veertien en heeft een enorme hekel aan school. Ze vindt alle meisjes heksen en de directrice is volgens haar De Hoofdheks. Het enige meisje waarmee ze omgaat is Vanessa. De rest van de meisjes, althans het merendeel, hoort bij de kliek van Sofie, zij is De Opperheks volgens Lilly. Sofie is bazig en gedraagt zich alsof ze ontzettend belangrijk en slim is. Haar vriendinnen lopen als kuikentjes achter haar aan. Iedereen lijkt bang voor Sofie. Haar wil is wet. Lilly en Vanessa horen niet bij de kliek, en ze worden ook door de kliek genegeerd.
Lilly volgt de richting moderne talen. En het enige huiswerk dat ze leuk vindt is het huiswerk voor Frans. Tijdens de Franse les hebben ze zelf het thema van hun huiswerk mogen kiezen en nu moeten zij teksten over waarzeggerij vertalen, bespreken en hun mening erover geven. Lilly vindt vooral kaartleggen erg leuk. Ze leert de betekenis van de kaarten uit haar hoofd zodat ze de toekomst kan gaan voorspellen.
Vanessa vindt het maar niets maar meiden uit de kliek van Sofie vinden het wel interessant, vooral als bij toeval voorspellingen uitkomen.

Naast school volgt Lilly toneellessen en dat vindt ze wel heel erg leuk. Volgens Mia, de lerares, heeft Lilly talent. De groep die toneellessen volgt is heel anders dan de meiden en jongens op school. Lilly voelt zich er helemaal thuis. In de groep zit Bram die knap is om te zien en volgens Lilly barst van het talent. Ilse, een meisje van de toneelgroep, is erg verliefd op Bram. Hij zal de hoofdrol wel krijgen van het stuk dat ze gaan spelen. Ilse wil natuurlijk graag de vrouwelijke hoofdrol maar Nathalie, een andere meisje van de groep krijgt die rol. Ilse is erg teleurgesteld en naderhand jaloers op Lilly want Bram en Lilly lijken elkaar erg leuk te vinden.

Ondertussen gebeurt er van alles op school. De kliek van Sofie wordt steeds machtiger en die meiden halen erg rare dingen uit. Zelfs Vanessa lijkt onder de invloed van Sofie te staan. Lilly begrijpt er niets van, Vanessa had toch ook een hekel aan de kliek?
Naderhand komt Lilly te weten wat er allemaal aan de hand is en dat is niet niks, ze probeert het te vertellen maar niemand gelooft haar.
Lilly wordt er naar van en met Bram en haar gaat het ook al niet goed. Kon ze haar eigen toekomst maar voorspellen...

Het is een aardig verhaal, soms een beetje rommelig. In het begin had ik een beetje moeite met doorlezen, het leek weer zo'n verhaal  te worden zoals in zoveel meidenboeken... "Meisje is een beetje een buitenbeentje en 'vecht' tegen de groep en er is een leuke jongen in het spel waar elk meisje verliefd op wordt maar hij kiest voor het aparte meisje, de ander meiden zijn jaloers enz. enz." Gelukkig is dat niet zo en wordt het verderop in het boek zelfs redelijk spannend. De waarzeggerij speelt geen enorme rol in het boek, alleen elk hoofdstuk begint met een kaart en uitleg zoals bijvoorbeeld hoofdstuk 6 De kracht. De moed hebben om tegenstand te overwinnen. Verborgen krachten bezitten.
Er wordt wel af en toe kaart gelegd maar over de uitkomst wordt niet tot nauwelijks gesproken.

In het boek worden regelmatig Vlaamse woorden en uitdrukkingen gebruikt wat even wennen is. Soms moet je even nadenken wat er bedoeld wordt.
Grappig is dat de schrijfster, net als Lilly, ook moderne talen heeft gestudeerd en toneellessen gevolgd heeft, ze schrijft dus een beetje uit eigen ervaring. Persoonlijk vind ik het, zoals gemeld, een aardig boek, geen hoogvlieger, maar ik denk dat de  jonge meiden waarvoor het geschreven is (13+) het wel een heel leuk verhaal zullen vinden.

ISBN 9789044813371 | Paperback | 136 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2010
Leeftijd: vanaf 13 jaar

© Dettie, 27 oktober 2010