John Grisham

Toon alleen recensies op Leestafel van John Grisham in de categorie:
John Grisham op internet:

De beschuldiging

De dertienjarige Theo Boone heeft in de vorige twee delen van de Kid Lawyer-reeks een aantal boeiende zaken opgelost. In dit derde deel krijgt hij het moeilijk want niemand minder dan hijzelf is de pineut.

Theo merkt op school dat er iemand in zijn kluisje heeft gezeten. Er ontbreken een paar dingen. Hij verbaast zich hierover. De kluisjes zijn enkel te openen met een speciale toegangscode die alleen bekend is bij de eigenaar van het kluisje en de schooladministratie. Hij moet het voorval melden aan de school maar neemt zich voor het eerst met zijn ouders te bespreken. Ook wordt de band van zijn fiets steeds opnieuw lek gestoken. Theo vindt het heel vervelend en vraagt zich af wat er aan de hand is.

De ouders van Theo zijn allebei advocaat en zeer drukbezet. Het lukt Theo dan ook niet om de rare gebeurtenissen met hen te bespreken. Wanneer er een steen door het raam van Theo’s kantoortje – hij heeft een eigen ruimte in het advocatenkantoor van zijn ouders – wordt gegooid is het duidelijk dat er iets gaande is dat niet vanzelf overwaait. En het kan nog erger want de volgende dag wordt Theo beschuldigd van een inbraak. Hij zou o.a. tabletcomputers en mobiele telefoons hebben buitgemaakt. Theo ontkent natuurlijk, hij is zich van geen kwaad bewust. Maar dan worden er in zijn schoolkluisje een aantal van de gestolen tabletcomputers gevonden. Is Theo er gloeiend bij of heeft iemand hem met opzet in de problemen gebracht? Theo heeft alle schijn tegen.

Dit boek gaat over hoe naar het is om ergens vals van beschuldigd te worden. Het heeft een flinke impact op de beschuldigde, in dit geval Theo. Ook mag Theo zijn juridische kennis toepassen in de dierenrechtbank. Dit keer gaat het om een spugende lama. Het is wat aan de kinderachtige kant maar het geeft wel wat luchtigs aan het verhaal.

Het eerste deel van de reeks ging over Pete Duffy die zijn vrouw vermoord zou hebben. In dit boek gaat de rechtszaak tegen deze vermeende moordenaar van start. Er is een nieuwe getuige. Maar Pete heeft de benen genomen. Het verhaal van Pete Duffy vormt tot nu toe een rode draad door de reeks en er zijn nog steeds een aantal losse eindjes. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat deze verhaallijn in een nieuw deel een vervolg zal krijgen.

Hoewel ik zijn vorige boek in deze reeks - De ontvoering – heel aardig vond, was ik ook van mening dat Grisham beter kon. En dat kan hij inderdaad. Dit derde deel is veel beter en het verhaal is sterk en boeiend. Grisham heeft zijn draai in deze reeks helemaal gevonden. Ik kijk uit naar het volgende deel.

ISBN 9789400500907 | Paperback | 208 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | juni 2012
Vertaald door Jolanda te Lindert | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 19 juni 2012