Joanna Philbin

Toon alleen recensies op Leestafel van Joanna Philbin in de categorie:

De dochters overtreden de regels De dochters overtreden de regels

Het verhaal gaat over een meisje Carina Jurgensen dat heel rijk is en op een dure school zit en twee goede vriendinnen, Lizzy en Hudson, heeft. Ook is er een jongen op school die ze heel leuk vindt. Haar ouders zijn gescheiden en ze woont bij haar vader. Moeder doet iets wazigs op Hawaï en belt af en toe eens. Carina's vader is directeur van Metronome Media, het grootste mediacollectief van het Westelijk halfrond. Hij is begonnen met één wekelijkse krant en is nu een schathemelrijke miljardair. Hij wordt De Jurg genoemd.
De Jurg en Carina spreken elkaar nauwelijks en leven hun eigen leventje. Tijdens het eten zitten ze elk te sms-en of te mailen. Carina leeft in haar eigen deel van het penthouse. De Jurg weet niets over haar.
Maar ineens eist De Jurg dat Carina drie dagen per week naar kantoor komt, op woensdag en vrijdag na school en de hele zaterdag om zich in te werken. Zij is namelijk zijn enige erfgenaam. Carina heeft daar totaal geen zin in, haar hele privéleven komt zo in de knoei, ze zal nergens meer tijd voor hebben. Maar haar vader staat er op dus doet ze het maar, maar niet van harte. Op kantoor is ze dan ook vrij ongeïnteresseerd bezig. Als haar vader dan ook nog commentaar op haar werk heeft barst de bom. Ze zorgt er voor dat er een gemene roddel over haar vader verspreid wordt.
Natuurlijk komt haar vader er achter dat Carina de schuldige is en vanaf die dag krijgt ze geen geld meer van hem, alleen twintig doller per week aan zakgeld. Haar betaalpasjes en visakaart zijn geblokkeerd en in de winkels mag ze niet meer op rekening kopen.
Natuurlijk proberen de vriendinnen Hudson en Lizzy haar te helpen. Maar Carina zal wel eens bewijzen dat ze het zonder haar vaders geld kan stellen. Wel knap balen dat die leuke jongen net interesse begon te tonen en ze net ja gezegd heeft op de vraag of ze met de groep (en hem) een paar dagen mee gaat skiën. Hoe moet ze nu die reis betalen?
Gelukkig wordt ze door een meisje van school gevraagd als partyplanner voor het jaarlijkse Zilveren Sneeuwklokjesbal in New York. Daar kan ze 1000 dollar mee verdienen dus ze zegt onmiddellijk ja. Ze hoeft alleen maar haar vaders belangrijke connecties te strikken voor de gratis service die ze mogen verlenen. Zelfverzekerd begint ze aan haar baan en iedereen reageert gretig als ze haar naam horen. Maar dan begint de ellende. Een Carina waar niets aan te verdienen valt blijkt een heel andere Carina voor de zakenpartners van haar vader dan de Carina mét geld. Hoe moet het nu verder?
En blijft Lizzy wel haar vriendin nu ze haar zo voor het blok heeft gezet. En die leuke jongen? Vindt hij haar nu nog zo leuk? En wie is die 'vreemde' jongen die ze ontmoet heeft eigenlijk?

Soms heb je boeken die lekker weglezen en als iemand vraagt of het leuk boek is dan moet je dat bevestigend beantwoorden. Maar als je datzelfde boek dichtslaat dan is het verhaal ook gelijk uit je geheugen gewist. Dat overkwam me bij dit boek. Dus heb ik het nog maar een keer gelezen en het blijft een leuk boek maar toen het uit was en ik een recensie wilde schrijven dacht ik opnieuw, waar ging het ook alweer over...?
Na lang nadenken kwam er wel weer iets bovendrijven maar kennelijk heeft het verhaal me niet geraakt en laat het geen enkele indruk achter.
Het is een echt meidenboek zoals er nu veel geschreven worden. De leuke boetiekkleding en de dure merken vliegen je aanvankelijk om de oren. Naderhand als Carina geen geld meer heeft komen allerlei alternatieven naar voren die nog beter, mooier, leuker of lekkerder zijn dan al die dure merken of trendy restaurants en uitgaansgelegenheden.
Eigenlijk vond ik die Carina een onsympathieke meid. Ze is niet echt aardig en walst vaak over ieders gevoelens heen... zelfs over de gevoelens van haar lieve, zachtaardige vriendin Lizzy die altijd voor haar klaarstaat.  Als Carina haar zin maar krijgt.  De moraal van het verhaal s natuurlijk dat je met minder geld en spullen ook heel gelukkig kunt worden.

Het boek is een vervolg op ‘De dochters’ en daarmee het tweede boek over de hartsvriendinnen en dochters van beroemdheden Lizzie Summers, Carina Jurgensen en Hudson Jones.
Ik hoef het boek niet een derde keer te lezen maar het is een lekker vlot geschreven wegleesniemendalletje dat zeker gewaardeerd zal worden door de liefhebbers.

ISBN 9789044815832 | Paperback | 240 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2011