J.C. van Rijckeghem

Toon alleen recensies op Leestafel van J.C. van Rijckeghem in de categorie:

Jonkvrouw Jonkvrouw

Achtergrond: de Honderdjarige Oorlog (1337-1453) was, zoals eigenlijk alle gewapende conflicten, een gruwelijke oorlog. Slachtingen, plunderingen en verwoestingen, brandstichting, ziekte en hongersnood leidden tot dood en verderf.

Edward III van Engeland (1327-1377) was als hertog van Gascogne een vazal van de Franse koning. Dit betekent dat hij een eed moest afleggen waarin hij zwoer de Franse koning Philips VI trouw te zullen dienen. In Gascogne wilde hij echter zo onafhankelijk mogelijk zijn en zijn ambtenaren sloegen bevelen van de Franse koning dikwijls in de wind. Omdat Edward zijn ambtenaren niet ter verantwoording riep, beschuldigde Philips hem ervan niet trouw te zijn aan zijn eed. Edward reageerde door de Franse kroon op te eisen: hij was een kleinzoon van de beroemde Franse koning Philips IV (1285-1314) en beweerde dat hij daarom meer recht had op de troon dan zijn rivaal, die slechts een neef was van Philips IV. De strijd tussen de twee mannen groeide daarom uit tot een dynastiek conflict: twee families de Engelse Plantagenets en de Franse Valois streden om een en dezelfde troon.

De oorlog had ook een economische achtergrond. Frankrijk en Engeland streden met elkaar om controle over de lucratieve wol- en lakenhandel. Engeland exporteerde veel wol naar Vlaanderen, in die tijd het industriële hart van Noordwest-Europa. In Vlaamse steden als Gent en Brugge werd de wol gebruikt om laken te produceren, dat tegen hoge prijzen elders werd verkocht. De Franse koning wilde graag meer grip krijgen op deze handel, die zich grotendeels op zijn grondgebied afspeelde: het graafschap Vlaanderen maakte namelijk deel uit van het Franse koninkrijk. ( Zie ook: De honderdjarige oorlog)
In het jaar 1346 vindt de slag bij Crécy plaats. Hier worden de Fransen verslagen en nemen de Engelsen Calais in. En in 1347 breekt de pest uit in Europa. Tegen deze achtergrond (jammer dat deze gegevens niet in het boek bijgevoegd zijn!) speelt het verhaal van Marguerite zich af.

De schrijvers laten Marguerite in de ik-vorm vertellen, van haar geboorte tot haar 15e levensjaar. Daardoor kunnen zij een prachtig beeld geven van het leven in de Middeleeuwen. Ze slagen er in de lezer al vanaf de eerste pagina te boeien.
Marguerite is de enige dochter van de graaf van Vlaanderen. Hij woont in Male, vlak bij Brugge.De graaf is teleurgesteld dat hij geen zoon heeft, maar Marguerite blijkt niet echt het dametje te worden dat ze zou moeten zijn: ze banjert door de polders in het gezelschap van jongens, en leert omgaan met dolk en zwaard. Ze is brutaal en vrijgevochten. Als ze op huwbare leeftijd komt, wil haar vader dat ze door haar huwelijk banden legt met Engeland. Maar aan de Franse kant is er ook een huwbare hertog, de hertog van Bourgondië. En eigenlijk wil Marguerite alleen maar huwen uit liefde. Dan breekt de pest uit, en Marguerite denkt dat zij het over hen en het volk heeft afgeroepen.

In het boek lopen fictie en historie door elkaar. De heldin uit de roman, jonkvrouw Marguerite, Margaretha van Male, heeft echt bestaan. De dochter van Lodewijk van Male, de laatste Graaf van Vlaanderen, leefde tussen 1348 en 1405 en trouwde in 1369 met de Franse prins Filips de Stoute. Het is een heerlijk boek, je zou haast zelf die Marguerite willen zijn.

ISBN 9050164463 | Hardcover | 279 pagina's | Facet | 2005
Leeftijd: 14+

© Marjo, december 2005