Jan Bosschaert

Toon alleen recensies op Leestafel van Jan Bosschaert in de categorie:
Jan Bosschaert op internet:

Het verhaal van Fliere Fluiter Het verhaal van Fliere Fluiter

'geschreven' door Johannes Neveldauw

"Er was eens een groot land met groene, glooiende heuvels en diepe dalen met klaterende riviertjes en eeuwenoude bossen. De zon scheen er haast het hele jaar door en het geurde er altijd heerlijk naar jasmijn, kamperfoelie en rozen.
Vooral naar rozen.
Daarom heette dat land ook Rozenland."

Maar een sprookje zou geen sprookje zijn als er niet een of andere prinses en een akelige heks verscheen. En ja, ook in dit sprookje is er de beeldschone, lieve prinses Miomi en Mutor, de vreselijke zwarte magiër die een vreselijke hekel had aan al die vrolijkheid in Rozenland. Hij had zo'n hekel aan dat mooie groen en die fleurige bloemen en de gezellig rondfladderende vlinders dat hij de Grote Bron, die zorgde voor water in de rivieren, liet stoppen met borrelen. Daardoor werd het mooie Zilvermeer een stinkend moeras en de sprankelende Steenrivier werd een klein beekje. De bloemen verschrompelden, de vlinders stierven, het gras verdorde.
En alle stoere, knappe ridders probeerden de vloek te verbreken maar het mocht niet baten.

Maar dan komt het vreselijke bericht dat Mutor de lieve prinses ontvoerd heeft. Koning Kingsor roept alle mannen op om mee te doen aan het toernooi waarop de beste en dapperste krijgers van het land zullen worden verkozen. Zij die, in wat dan ook, kunnen winnen van de grote, sterke koning zullen tot ridder worden geslagen en mogen de prinses bevrijden. En de allerdapperste krijgt de prinses als bruid.
Als Pieter, Ralf en Joris de stoere broers van Fliere dit horen, gaan ze gelijk op pad. De dromerige Fliere die na een ongeluk mank loopt besluit ook een poging te wagen. Zeker als hij de prinses, stevig vastgebonden, voorbij zag komen in de wagen van Mutor. Wat is ze mooi en lief en... bang!

Fliere wil haar redden. Maar het enige wat hij heel goed kan is mooie muziek maken met de fluit die hij van zijn opa had gekregen. (Daarom noemen ze hem ook Fliere Fluiter) Maar toch gaat hij op stap en ontmoet onderweg allemaal fantasiewezens zoals een lief Nimfje en de goede heks Solfira maar hij krijgt ook te maken met de vieze Goorpurken die het hem knap lastig maken. Natuurlijk probeert Mutor van alles om Fliere weg te krijgen en bijna lijkt het hem te lukken. Maar dankzij het muziek maken, komt Fliere steeds dichterbij zijn droomprinses en zo kan hij na héél veel jaren en avonturen toch de mooie Miomi in zijn armen sluiten. En... ze leefden nog lang en gelukkig.

Een echt sprookje zoals je in de boeken van Andersen en Grimm ook kunt lezen.
Het bijzondere is dat het verhaal 'handgeschreven' is op stevig ruitjespapier. Alsof de schrijver zijn eigen schrijfschrift laat zien, er zitten ook inkt- en koffievlekken op het papier. Soms zijn er tekeningen bij gemaakt of zijn er afbeeldingen bij het verhaal geplakt.
Een erg leuk, lekker spannend en verrassend sprookje.

Johannes Neveldauw is het pseudoniem van Marc de Bel
Het boek Het verhaal van Fliere Fluiter wordt gratis geleverd bij het boek Amira eveneens van Marc de Bel.