Geertje Gort

Toon alleen recensies op Leestafel van Geertje Gort in de categorie:
Geertje Gort op internet:

Het parfum van Mata Hari Het parfum van Mata Hari

Geertje Gort geeft in dit boek een heel ander beeld van Mata Hari als Celine Linssen dat deed met haar 'Duet'. Natuurlijk vooral omdat het boek bedoeld is voor jongvolwassenen, en die lezen liever over iemand die van hun eigen leeftijd is. Dus koos Geertje Gort voor de dochter van Mata Hari: 'Non' genoemd door haar moeder, een afkorting van Nonna, dat Maleis is voor meisje. Haar eigenlijk naam is Louise.
Het huwelijk van haar ouders is al stukgelopen toen Non nog maar een jaar of vijf was. De eerste jaren van haar leven woonde ze op Java. Er was nog een broertje, maar die is gestorven. Vanaf dat moment ging het niet goed meer met haar vader en moeder, ze keerden terug naar Holland, maar het liep toch uit op een scheiding. Margreet had geen inkomsten, kon niet voor haar dochter zorgen en zo komt het dat Non bij haar vader opgroeide. Een enkele keer zag ze haar moeder, maar steeds weer moest ze afscheid nemen. Als ze op 17-jarige leeftijd een brief krijgt van haar moeder, waarin staat dat ze in Den Haag is -waar Non in een kosthuis woont- en dat ze haar dochter graag wil zien, weet Non niet wat te doen. Haar zien, in de wetenschap dat het toch maar voor even zal zijn? Of het erbij laten, het haalt immers niets uit?
Geertje Gort heeft het leven van Mata Hari zo goed als het bekend is geschetst door Non krantenartikelen te laten lezen. Ook zijn er enkele ansichtkaarten en een brief. En ze laat familie vertellen over het verleden. Eigenlijk is het verhaal dus dat van de vermeende spionne, het vertelt haar leven vanaf haar geboorte in Friesland tot haar dood in Parijs. Of het verhaal dat ze over het meisje vertelt ook op waarheid berust, vertelt de schrijfster niet. Ik denk dat het deels fictie is. Een meisje dat opgroeit in bepaalde omstandigheden moet net als ieder ander meisje keuzes maken in haar leven, en dat doet Non ook. Zo is het ook een coming-of-age-verhaal geworden.
Het geheel is een geslaagd boek, en met de lijst van literatuur achterin kan iedereen zich verder verdiepen in de persoon van Mata Hari.

ISBN 9782585081 | Paperback | 125 pagina's | Uitgeverij Leopold | 2007
vanaf 13 jaar (cross-over boek)