Eva Burgers

Toon alleen recensies op Leestafel van Eva Burgers in de categorie:
Eva Burgers op internet:

Flashback Flashback

Er staan tijdsaanduidingen boven en binnen de hoofdstukken waardoor je beseft: binnen een vrij kort tijdsbestek gebeurt er heel veel. Lynns leven wordt omver gehaald, haar netjes geregelde wereldje staat op zijn kop en haar vertrouwen in de mens heeft een flinke deuk opgelopen. Maar ze wil er niet aan toegeven: Er is haar iets vreselijks overkomen, maar ze heeft toch nog steeds liefhebbende ouders, een goede vriendin en een ex-vriendje waarmee het weer goed lijkt te komen. Maar een ongeluk komt nooit alleen.

Het begint allemaal met die overval op dat donkere fietspad. Een man in een zwarte trui met capuchon trekt haar van de fiets, Lynn valt en het laatste wat ze ziet zijn drie getatoeëerde sterretjes op de arm van de aanvaller. Ze wordt wakker in het ziekenhuis, met een flinke hersenschudding en geheugenverlies. Ze komt er nog goed van af, weet ze, omdat er een man was die haar op tijd redde.

Als haar moeder die man later in huis haalt als klusjesman – hij heeft geen werk zegt hij, en als ze hem kan helpen? – dringt tot Lynn door dat het huwelijk van haar ouders niet zo goed meer is. Haar vader werkt te hard, en heeft het erg moeilijk op zijn werk, omdat hij veel werknemers moet ontslaan. Lynn ziet dat haar moeder zich ten opzichte van Paul – ze heet de man – anders gedraagt.

Dan het vriendje, Jay. Lynn heeft zelf gezien dat hij Amber zoende en 'last een pauze in' in hun relatie. Moet ze geloven dat hij dat helemaal niet wilde, zoals hij beweert? Kom nou... En hij stuurt van die vreemde berichtjes. Ze weet niet of het ooit nog goed kan komen met Jay. Met de vriendin, Lauren, zit het wel goed, al valt die voor de verkeerde knul, vindt ze. Die knul is de oudere broer van Jay, Nick.

Maar wat haar het meest bezighoudt is natuurlijk de vraag wie het op haar gemunt heeft. Ze voelt zich nog steeds niet veilig, al wil ze er niet aan toegeven. Was het Jay? Boos om de verbroken relatie? Zijn vriend dan, die rare Thom?? Of Nick, die doet ook vreemd. Gelukkig is er Paul, bij wie ze meer weerklank vindt dan bij haar ouders, die hun best doen, maar te druk zijn met hun eigen besognes.

De lezer weet intussen meer dan Lynn, want ook Jay mag zijn verhaal vertellen. Hij is er inderdaad ingeluisd door Amber, maar waarom is dat? En wie gebruikt zijn telefoon, want die vreemde sms-jes heeft hij echt niet zelf verstuurd! Hij vindt het vreselijk dat Lynn hem niet meer vertrouwt.

Een verhaal vol verwikkelingen, die draaien om jaloezie, liefde en verraad. De kernvraag is wie die overvaller is, en waarom hij dat deed, maar het verhaal is meer dan dat. Door veel onzekerheden in het verhaal te brengen, zoals die er altijd zijn tussen mensen, speciaal jongeren natuurlijk, weet de schrijfster de lezer bij de les te houden. De keuze om het verhaal door zowel Lynn als Jay te laten vertellen, is een goede: je kent meer feiten –denk je - dan degene over wie je leest, en je wil weten hoe die daar achter komt. Dat proces van wisselwerking, met steeds nieuwe verdenkingen, die dan weer weerlegd worden, maakt het een prettig leesbaar verhaal. De overval zelf, ach, een kapstok om alles aan op te hangen. Soms is een schok nodig om bepaalde dingen te beseffen.
Fijne jeugdthriller.

ISBN 9789020609530 | Hardcover | 252 pagina's | Uitgeverij Kluitman | september 2014
Leeftijd: 13+